StartUczelniaAktualnościRok akademicki 2023/2024Sukces w medycynie i zarząd...

Sukces w medycynie i zarządzanie zespołem – debata z ekspertami

27.11.2023

Spotkanie szkoleniowe dla studentek i studentów GUMed pt. Jak osiągnąć sukces w środowisku medycznym? Zarządzanie zespołem w pigułce odbyło się 23 listopada 2023 r. w Auditorium Primum im. prof. Olgierda Narkiewicza w budynku Atheneum Gedanense Novum. Jego inicjatorem był prof. Jacek Bigda, prorektor ds. rozwoju i organizacji kształcenia, który otworzył dyskusję z udziałem grona zaproszonych ekspertów. Porad słuchaczom udzielali:

  • dr hab. Aleksandra Gaworska-Krzemińska, prof. uczelni, prodziekan WNoZ z IMMiT, p.o. dyrektora Instytutu Pielęgniarstwa i Położnictwa
  • dr Jakub Kraszewski, dyrektor naczelny Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku
  • prof. Tomasz Zdrojewski, kierownik Zakładu Prewencji i Dydaktyki
  • prof. Rafał Dziadziuszko, kierownik Katedry i Kliniki Onkologii i Radioterapii, koordynator Centrum Badań Klinicznych Wczesnych Faz.

Dyskusję poprowadzili Aleksandra Drzycimska, przewodnicząca Uczelnianego Samorządu Studenckiego i mgr Krzysztof Gołacki, reprezentant Studenckiego Towarzystwa Naukowego.

Na dzisiejszym spotkaniu studenci zadadzą pytania, które sami przygotowali i których nikt nie cenzurował. To okazja do swego rodzaju wiwisekcji i nauczenia się, jak zarządzać zespołem – mówił prof. Jacek Bigda, prorektor ds. rozwoju i organizacji kształcenia.

Dyskusja podzielona było na bloki tematyczne, z których pierwszy dotyczył kształtowania się nowego modelu edukacji.

Kiedyś panowała teoria, że dyrektorem trzeba się urodzić. Dzisiaj natomiast mówimy, że zarządzania trzeba się nauczyć – podkreśliła dr hab. Aleksandra Gaworska-Krzemińska, prof. uczelni, prodziekan WNoZ z IMMiT, p.o. dyrektora IPiP, zapytana o kluczowe kompetencje w obliczu zmieniającej się ochrony zdrowia.

W drugiej rundzie pytań porównano oczekiwania dotyczące społeczności, której częścią stają się studenci kierunków medycznych, z zastaną przez nich rzeczywistością.

Dążeniem każdego menadżera jest to, żeby jego następca przerósł mistrza – zaznaczył dr Jakub Kraszewski, dyrektor naczelny UCK, odnosząc się do roli mentorów we wprowadzaniu studentów do instytucji ochrony zdrowia.

Głos w dyskusji zabrał również prof. Rafał Dziadziuszko, który nawiązał do swoich wspomnień z okresu studiów.

Dla mnie zderzenie ze studiami medycznymi było bardzo bolesne. Ilość wiedzy koniecznej do przyswojenia okazała się ogromna. Zrozumiałem to, co mówiło wielu moich kolegów – „na studiach medycznych nauczysz się uczyć szybko i skutecznie” – powiedział prof. Rafał Dziadziuszko, kierownik Katedry i Kliniki Onkologii i Radioterapii.


uczestnicy debaty


Trzeci blok tematyczny dotyczył interdyscyplinarności oraz potencjalnych konfliktów wynikających z różnic w doświadczeniu i kompetencjach pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu.

W sytuacjach dużych, trudnych do rozwiązania konfliktów, warto korzystać z pomocy profesjonalistów. Negocjatorzy i psychologowie mogą pomóc w bardzo dużym stopniu – podkreślił prof. Tomasz Zdrojewski, kierownik Zakładu Prewencji i Dydaktyki.

Eksperci udzielili odpowiedzi na szereg pytań, które skierowali do nich moderujący dyskusję Aleksandra Drzycimska i mgr Krzysztof Gołacki, a także na te zadane przez słuchaczy debaty. Poruszały one wiele zagadnień z zakresu współpracy i rozwiązywania konfliktów oraz efektywnych metod zarządzania placówką medyczną i kompetencji niezbędnych w nowoczesnej ochronie zdrowia.

Wydarzenie zrealizowane zostało w ramach programu PO WER 3.5 i stanowiło pierwsze z dwóch zaplanowanych spotkań szkoleniowych. Drugie z nich, zatytułowane Komunikacja medyczna w trudnych sytuacjach – z pacjentem, rodziną, zespołem odbędzie się 30 listopada 2023 r. w godz. 13:00-16:00 w Auditorium Primum im. Olgierda Narkiewicza w AGN oraz online. Zapisy filmowe obu debat znajdą się w przyszłości na platformie Moodle. Aby uzyskać do nich dostęp, konieczna będzie rejestracja internetowa, odpowiednio na pierwsze i drugie spotkanie.


logowanie.png

fot. Paweł Sudara/GUMed