2.12.2022
Osiemdziesięcioro czworo nauczycieli akademickich najwyżej ocenionych przez społeczność studentów w ankiecie dydaktycznej w roku akademickim 2021/2022 zostało wyróżnionych podczas uroczystości zorganizowanej 30 listopada br. w Atheneum Gedanense Novum. To kolejna inicjatywa, po październikowym Dniu Dydaktyki w GUMed, doceniająca osoby zaangażowane w proces kształcenia. Ponadto Uczelniany Samorząd Studencki GUMed wręczył nagrody Amicus Studentis trzem wyróżniającym się wykładowcom, których wiedza i umiejętność jej przekazywania stanowią wzór do naśladowania.
W wydarzeniu udział wzięli: rektor prof. Marcin Gruchała, prorektor ds. jakości kształcenia dr hab. Agnieszka Zimmermann, prof. uczelni, prorektor ds. rozwoju i organizacji kształcenia prof. Jacek Bigda, dziekan Wydziału Lekarskiego prof. Radosław Owczuk, dziekan Wydziału Farmaceutycznego prof. Wojciech Kamysz oraz grono prodziekańskie: dr hab. Magdalena Błażek, prof. uczelni, prof. Aida Kusiak, dr hab. Magdalena Prokopowicz, prof. uczelni, dr hab. Bartosz Wielgomas, prof. uczelni i prof. Paweł Zagożdżon. Uczelniany Samorząd Studencki GUMed reprezentowali: sekretarz i skarbnik Jakub Deleżuch oraz Michał Bystram i Dariusz Rystwej.
Najwięcej głosów studentów w konkursie o nagrodę Amicus Studentis uzyskali:
Wyróżnieni nauczyciele akademiccy uzyskali wyniki na poziomie 99 i 100 procent, przy kryterium minimum 10 wypełnionych ankiet.
– Serdecznie gratuluję wszystkim Państwu. Myślę, że już sama ocena pozytywna jest dla Państwa źródłem satysfakcji i nagrodą samą w sobie jest bycie dobrze ocenionym przez studentów – podkreśliła prof. Agnieszka Zimmermann, prorektor ds. jakości kształcenia. – Poprzez ankietę angażujemy studentów, by wypowiedzieli się w swojej sprawie. Buduje to nie tylko poczucie obowiązku, ale również siły sprawczości. Wypowiadając swoje opinie i oceny, informują nas o różnych problemach, dzięki czemu wspólnie możemy zmieniać obraz wydarzeń i współtworzyć jakość kształcenia w naszym Uniwersytecie.
W krótkiej prezentacji Prorektor przybliżyła ogólne statystyki dotyczące ankiety dydaktycznej w odniesieniu do wszystkich Wydziałów i przedmiotów. Analiza objęła 28 890 ankiet dotyczących 1 878 nauczycieli GUMed. Według średniej, jeden nauczyciel oceniany jest w blisko 15 ankietach i w przeważającej większości są to oceny pozytywne. Profesor Zimmermann zapowiedziała również utworzenie Centrum Wsparcia Dydaktyki, które ma stanowić zaplecze organizacyjno-metodyczne dla nauczycieli akademickich pracujących w naszej Uczelni.
– Dla dobrej jakości nauczania potrzebne są trzy elementy – pierwszym jest student, który chce się nauczyć, drugim jest nauczyciel, który chce nauczać, a trzecim – organizator, któremu zależy, by zajęcia odbyły się dobrze i z dobrym efektem – zaznaczył na wstępie dr hab. Tomasz Smiatacz, prorektor ds. studenckich.
Prorektor odniósł się również do Kodeksu Etyki Lekarskiej, w który wpisano szacunek dla nauczycieli i wdzięczność za ich pracę. Podziękował studentom za zamieszczane w ankiecie opinie, te merytoryczne, które nie krzywdzą, a pozwalają pewne sprawy poprawić.
O działaniach projakościowych w obszarze dydaktyki podejmowanych w Uczelni wspomniał także rektor Gruchała.
– Moim marzeniem, ale myślę, że marzeniem także nas wszystkich jest to, by Gdański Uniwersytet Medyczny oprócz statusu uczelni badawczej mógł także szczycić się statusem doskonałej uczelni dydaktycznej. To jest nasza podstawowa działalność statutowa i najwyższy priorytet. Chciałbym, abyście Państwo mieli to głębokie przekonanie, że władzom Uczelni bardzo na tym zależy. Dziękuję za Państwa ogrom pracy i poświęcenia, a studentom jestem wdzięczny za bieżącą i partnerską współpracę – dodał prof. Marcin Gruchała, rektor GUMed.
Ankietę dydaktyczną oczami studentów omówili przedstawiciele Uczelnianego Samorządu Studenckiego GUMed. W ankiecie głos zabrało 730 studentów polskojęzycznych i 87 studentów English Division. Najwięcej odpowiedzi udzielili studenci kierunków: lekarski, farmacja, psychologia zdrowia i fizjoterapia. Ponad 30 proc. ogółu stanowili studenci II roku. Jak podkreślił omawiający wyniki Michał Bystram, studenci nie obawiali się wypełniać ankiet.
– Z pozytywnych informacji warto podkreślić, że według opinii respondentów ankieta dydaktyczna, która była wykorzystywana w poprzednich latach, ma odpowiednią długość. Ponad 30 proc. biorących udział w badaniu twierdzi, że do wypełnienia ankiety zdecydowanie zachęciłoby zdjęcie osoby prowadzącej zajęcia, jak również raporty z poprzednich edycji ankiety i regularna promocja, zarówno po stronie Uczelni, jak i nas, studentów – wyjaśnił student Michał Bystram.
Lista Laureatów dostępna jest w Extranecie.
Fot. Paweł Sudara/GUMed