StartUczelniaAktualnościRok akademicki 2024/2025"Bezpieczeństwo pacjentów t...

"Bezpieczeństwo pacjentów to nasza wspólna odpowiedzialność". Ekspercka konferencja w UCK

16.09.2025

– Pacjent to człowiek, którego zdrowie i bezpieczeństwo są celem wszystkich naszych działań – powiedział podczas konferencji Jakość i bezpieczeństwo pacjenta. Wyzwania i perspektywy prof. Michał Markuszewski, rektor GUMed.

P.Sudara_-_Konferencja-_-Jakość.jpg


W wydarzeniu, które odbyło się w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym, szpitalu GUMed, uczestniczyli m.in. dr Jolanta Sobierańska-Grenda, minister zdrowia, dr Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, dr Paweł Grzesiowski, główny inspektor sanitarny, Agnieszka Pietraszewska-Macheta, dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, dr Jakub Kraszewski, dyrektor naczelny UCK, dr hab. Tomasz Stefaniak, dyrektor ds. lecznictwa, lekarz naczelny UCK oraz przedstawiciele organizacji i fundacji pacjenckich – m.in. Marta Czyż-Taraszkiewicz z Fundacji z Pompą oraz dr Tomek Grybek z fundacji Bohater Borys.

P.Sudara_-_Konferencja-_-Jakość(1).jpg


Dr Jolanta Sobierańska-Grenda, która pierwszy raz jako minister zdrowia w wzięła udział w konferencji, uczestniczyła w panelu pt. Jakość i bezpieczeństwo pacjenta – perspektywy. Mówiła o priorytetach resortu zdrowia. Wskazała na znaczenie cyfryzacji i nowych narzędzi, takich jak e-rejestracja, a także programów zdrowotnych ukierunkowanych na profilaktykę chorób serca i mózgu. Zwróciła również uwagę, że fundamentem działań systemu musi być poprawa komunikacji z pacjentem i jakość opieki. – Bardzo cieszę się z możliwości uczestniczenia w konferencji i chciałabym, abyśmy wszyscy zawsze pamiętali, że pacjent musi być w centrum uwagi systemu ochrony zdrowia – podkreśliła Minister Zdrowia. – Cieszę się, że w tych działaniach mogę współpracować z Rzecznikiem Praw Pacjenta, ale też stale konsultować się z praktykami i przedstawicielami środowiska medycznego.

Dyskusja dotyczyła również jakości w jednostkach zdrowia i bezpieczeństwa pacjentów. Uczestnicy konferencji podkreślali, że to kwestia, nad którą trzeba pracować cały czas i stale ją ulepszać. Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta, zwrócił się do pozostałych uczestników wydarzenia mówiąc – Bezpieczeństwo pacjentów to nasza wspólna odpowiedzialność.

P.Sudara_-_Konferencja-_-Jakość(2).jpg


Konferencja podzielona była na cztery panele. W trakcie poszczególnych części rozmawiano m. in. na temat obecnego systemu monitorowania jakości w podmiotach leczniczych, raportowania zdarzeń niepożądanych, o nowych standardach akredytacji i zasadach wizyt akredytacyjnych w placówkach medycznych.

P.Sudara_-_Konferencja-_-Jakość(5).jpg


W ramach ostatniego panelu odbyła się Gala Jakości UCK, w trakcie której nagrodzono te jednostki, które wprowadzają i utrzymują na wysokim poziomie dobre praktyki jakościowe.

P.Sudara_-_Konferencja-_-Jakość(4).jpg


Lista nagrodzonych w trakcie Gali Jakości UCK:

1. Najlepszy BQMm: KCOTiO – działalność z zakresu przyjęć pacjentów w trybie planowym
2. Najlepszy BQMm – KOR – działalność z zakresu przyjęć pacjentów w trybie nagłym – tzw. przypadki ostre przyjmowane do UCK
3. Najlepsza Analiza RCA: KPHiO – analiza zdarzenia – podaż leku
4. Najlepszy PPJ kliniczny: KND – bezpieczeństwo pacjenta w zakresie samookaleczenia i założonych wkłuć
5. Najlepszy PPJ organizacyjny: Działalność ZWR
6. Najlepszy PPJ biznesowy: KEiCW – wdrożenie działalności Oddziału Dziennego Endokrynologii dla pacjentów przyjmowanych w trybie jednodniowym
7. “Najlepsze HB-HTA: IKK analiza HB-HTA i wdrożenie działań dla pacjentów z zawałem serca STEMI z wykorzystaniem teletransmisji EKG – aplikacja „Life Net”
8. Kompletność dokumentacji – zapewnienie prawidłowych dowodów dla przebiegu procesów i czynności medycznych oraz archiwizacji KPDiE – najwięcej wysłanych EDM do P1 Centrum e-ZdrowiaKlinika Okulistyki – najlepsza dokumentacja w zakresie zdawalności do archiwizacji
9. Satysfakcja Pacjenta – w kategoriach opieka lekarska, opieka pielęgniarska
10. Najlepsza ocena wskaźników klinicznych i miar jakości dla wykonanej procedury medycznej/ procedur medycznych (tj. stopień wdrożenia SOP): Klinika Ortopedii Traumatologii Narządu Ruchu i Chirurgii Ręki – dla SOP-KOTNRiCR-02 Postępowanie z chorymi przyjmowanymi w trybie planowym do protezoplastyki dużych stawów kończyn dolnych.


Na podstawie informacji opublikowanej przez UCK

fot. Paweł Sudara/GUMed