Nauczanie zgodnie z wartościami GUMed. Obowiązkowy kurs dla nauczycieli akademickich
25.06.2025
To pierwszy w Polsce i jedyny na uczelniach medycznych kurs dla nauczycieli akademickich przygotowujący ich do pracy z kolejnymi pokoleniami przyszłych medyków. Pierwszych 150 nauczycieli akademickich przejdzie szkolenie, które obejmuje kurs wprowadzający do zawodu oraz doskonalący ich umiejętności.
–
Uczenie młodych dorosłych jest niezwykle odpowiedzialne i trzeba być do tego zadania właściwie przygotowanym, zgodnie z wartościami GUMed i standardami jakości kształcenia obowiązującymi w Uczelni – przekonywała pierwszych kursantów inicjatorka projektu
prof. Agnieszka Zimmermann, prorektor ds. kształcenia GUMed.
Zajęcia prowadzą
dr Dorota Jendza i
dr Jarosław Jendza z Centrum Wsparcia Dydaktyki GUMed – jednostki, która wspiera dydaktyków, organizuje i prowadzi rozmowy prorozwojowe, szkolenia czy spotkania mentoringowe dla kadry nauczycielskiej. Kurs jest obowiązkowy i przeznaczony zarówno dla nowych wykładowców rozpoczynających pracę ze studentami, jak i tych, którzy mają już kilkuletnie doświadczenie w nauczaniu. Jego ukończenie daje przepustkę do prowadzenia działalności dydaktycznej w najbliższym roku akademickim.
–
Wdrażamy systemowy sposób wspierania nauczycieli i jesteśmy pierwszą uczelnią medyczną, która taki kurs zdecydowała się zainicjować. Obejmuje wprowadzenie w specyfikę kształcenia akademickiego i daje wgląd w najbardziej nowoczesne techniki i strategie kształcenia studentów. Nie tylko uczymy, jak uczyć, ale także jak nawiązywać relacje, jak się komunikować z pokoleniem, które ma inny i specyficzny sposób nawiązywania relacji, specyficzne cechy i narzędzia komunikowania się – wyjaśnia
dr Jarosław Jendza.
Cały kurs podzielony jest na dwa moduły – psychologiczny i dydaktyczny. Obejmuje naukę własną w oparciu o specjalny autorski skrypt i materiały multimedialne, z którymi nauczyciele mogli zapoznać się przed rozpoczynającymi się właśnie zajęciami. Przewiduje dwie alternatywne sesje tj. czerwcową i wrześniową.
–
Chciałabym, aby uczestnicy tych zajęć zakończyli je z przekonaniem, że uczenie studentów jest frajdą. To kontakt z młodymi ludźmi, który jest rozwijający także dla nauczycieli. Chcemy również odmienić spojrzenie na dydaktykę i dać szansę na wspólne czerpanie z edukacji przez obie strony procesu edukacyjnego. Oferujemy rozwój w sprzyjających warunkach, w których studenci zdobywają wiedzę, a dydaktycy są ich przewodnikami w tej drodze – dodaje prof. Agnieszka Zimmermann.
fot. P. Sudara/GUMed