Posiedzenie KRAUM i konferencja „Edukacja zdrowotna, medyczna i humanizacja we współczesnym kształceniu kadr medycznych”
28.05.2025
Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu był gospodarzem posiedzenia Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM), a następnie współorganizatorem konferencji pt. Edukacja zdrowotna, medyczna i humanizacja we współczesnym kształceniu kadr medycznych, zrealizowanej pod szyldem uczelni członkowskich. GUMed we Wrocławiu reprezentowali prof. Michał Markuszewski, rektor GUMed, prof. Aleksandra Gaworska-Krzemińska, prorektor ds. studenckich GUMed, prof. Agnieszka Zimmermann, prorektor ds. kształcenia, dr hab. Magdalena Błażek, prof. uczelni, kierownik Zakładu Badań nad Jakością Życia GUMed oraz Monika Knapik-Sójka, główny specjalista ds. jakości kształcenia.

Podczas obrad KRAUM rektorzy omawiali m.in. kwestie bezpieczeństwa na uczelniach w kontekście ostatnich wydarzeń w szpitalu uniwersyteckim w Krakowie i na Uniwersytecie Warszawskim. Podkreślono potrzebę zwiększenia świadomości zagrożeń oraz przygotowania pracowników i studentów do właściwego reagowania w sytuacjach kryzysowych. W tym celu zaproponowano nawiązanie współpracy z Komendą Główną Policji oraz komendami wojewódzkimi – w celu organizacji cyklicznych spotkań i szkoleń dla środowiska akademickiego.
Innym ważnym tematem były rosnące koszty kształcenia na kierunkach objętych nowymi standardami oraz niepokojące sygnały dotyczące wysokości subwencji dla uczelni medycznych.
Prof. Michał Markuszewski przedstawił aktualny stan prac nad nowymi standardami kształcenia na kierunku farmacja. Dyskutowano również o potrzebie uwzględnienia zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją w programach studiów.
Rektorzy uczestniczyli także w pierwszym dniu wspominanej na wstępie konferencji. Wśród zaproszonych gości i prelegentów znalazła się m.in.
dr Beata Małecka-Libera, senator RP, która w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na konieczność lepszego wykorzystania potencjału absolwentów kierunku zdrowie publiczne.
Drugi dzień konferencji poświęcony był tematyce dydaktyki medycznej. Spotkanie otworzyła
prof. Agnieszka Zimmermann wykładem pt.
Autonomia dydaktyczna uczelni medycznych, który zainicjował refleksję nad realnym zakresem swobody uczelni w kształtowaniu programów studiów i dbałością o jakość kształcenia zgodnie z ich własną wizją.
W dalszej części konferencji skoncentrowano się na rozwijaniu kompetencji społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w zespołach interdyscyplinarnych. Odbyły się również dwie debaty. Jedną z nich –
Dydaktyk to brzmi dumnie – wyzwania i perspektywy – współprowadziła
prof. Zimmermann.
Prof. Magdalena Błażek wzięła udział w panelu
Empatia i humanizacja – jak uczyć, jak oceniać.
Konferencja zakończyła się opracowaniem postulatów mających na celu podniesienie rangi dydaktyków w procesie kształcenia oraz propozycją uwzględnienia jakości kształcenia jako jednego z kryteriów przy ustalaniu wysokości subwencji przyznawanej przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
zdjęcia: Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu