26.11.2024
Ewa Kiszka, Monika Knapik-Sójka i Magdalena Perzanowska z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego wzięły udział w Forum Jakości pt. Zapewnienie jakości kształcenia wobec wyzwań otoczenia. Internacjonalizacja w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W programie obrad znalazły się tematy związane z internacjonalizacją, rolą oceny kompleksowej w umiędzynarodowieniu programów studiów czy kształcenie językowe na studiach wyższych. Wśród prelegentów byli m.in. członkowie i eksperci PKA, przedstawiciele środowiska akademickiego, a także Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz międzynarodowych agencji akredytacyjnych.
Konferencję poprowadził dr hab. inż. Janusz Uriasz, przewodniczący PKA. W module dotyczącym internacjonalizacji jako klucza do jakości kształcenia wystąpili Douglas Blackstock, przewodniczący ENQUA, prof. Andrzej Szeptycki, podsekretarz stanu w MNiSW, dr hab. Jakub Brdulak, sekretarz PKA, Waldemar Siwiński, prezes FE Perspektywy oraz dr Piotr Kępski, dyrektor Biura Programów dla Instytucji NAWA.
O roli oceny kompleksowej w umiędzynarodowieniu programów studiów rozmawiali eksperci z Czech, Słowacji, Rumunii, Łotwy, Ukrainy i Polski. Nasz kraj reprezentował prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.
Drugiego dnia konferencji przewodniczył sekretarz PKA dr hab. Jakub Brdulak. Rozmawiano o obliczach umiędzynarodowienia procesu kształcenia, takich jak double degree, joint degree, mikropoświadczenia, mobilność akademicka, akredytacje dla uczelni medycznych WFME i partnerstwa międzynarodowe. Poruszono również wątek European University Aliances.
Kolejny moduł dotyczył kształcenia językowego na studiach wyższych. Pochylono się w nim m.in. nad wstępnymi kompetencjami językowymi studentów, zapewnianiu biegłości językowej i jakości kształcenia językowego.
– Do wniosków wyartykułowanych podczas konferencji możemy zaliczyć stwierdzenie, że umiędzynarodowienie to jeden z filarów jakości kształcenia, a bardzo ważnym elementem jest poddanie się akredytacji/weryfikacji – podsumowała Ewa Kiszka, kierownik biura ds. Umiędzynarodowienia GUMed.
Rozmawiając o obliczach umiędzynarodowienia kształcenia z perspektywy Polski uznano, że bardzo ważnym wyzwaniem jest komunikacja w procesie ustalania założeń wspólnego lub podwójnego dyplomu, uznawanie efektów kształcenia (różnice pomiędzy krajami) czy odpowiedzialne wprowadzanie mikropoświadczeń. Pokreślono, że umiędzynarodowienie to środek, instrument zapewniania jakości, a ten proces powinien być przemyślany, tak aby korzystali na tym wszyscy. Wskazano również, że oblicza umiędzynarodowienia to m.in. e-kampus czy umiędzynarodowienie w domu.
Podczas wydarzenia rozmawiano także o kształceniu językowym, które powinno mieć na celu nie tylko uzyskiwanie biegłości językowej, ale również rozwijanie innych kompetencji, w tym międzykulturowych, dobranie właściwego języka komunikacji czy ocenę kompetencji językowych w ramach praktyk.
Konferencję zorganizowano w dniach 20-21 listopada we współpracy z Polską Komisją Akredytacyjną.
fot. Ewa Kiszka