StartUczelniaAktualnościRok akademicki 2024/2025Jak kształtować kompetencje...

Jak kształtować kompetencje wśród studentów. Dzień Jakości FarU

22.11.2024

Dzień Jakości FarU, to coroczne spotkanie trzech uczelni wyższych Trójmiasta, zrzeszonych w federacji Uczelnie Fahrenheita. Jest okazją do spotkania ekspertów ze środowiska akademickiego, zajmujących się jakością kształcenia.

Naukowcy, dydaktycy, ale także przedsiębiorcy i pasjonaci spotkali się w Bibliotece UG, aby rozmawiać o nowym podejściu do misji uniwersytetów, kompetencjach z jakimi powinni je opuszczać absolwenci, sposobach efektywnego i praktycznego kształcenia.

W tym roku motywem przewodnim dyskusji było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie “Jak kształtować kompetencje wśród studentów”. Było także kolejną okazją do pokazania korzyści, jakie daje kooperacja uczelni wyższych tj. Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Uniwersytetu Gdańskiego i Politechniki Gdańskiej. Trzech różnych uczelni, udostępniających sobie wzajemnie wiedzę, zasoby, infrastrukturę, wspierających się, a przez to wzbogacających ofertę kierowaną do studentów i pracowników uczelni.

GUMed reprezentowały prof. Aleksandra Gaworska-Krzemińska, prorektor ds. studenckich oraz prof. Agnieszka Zimmermann, prorektor ds. kształcenia, która także poprowadziła kluczowy panel ekspercki poświęcony wyposażeniu studentów w umiejętności transwersalne.

Zgromadziły się tu osoby, dla których jakość nie jest jak ość! Umiejętności transwersalne otwierają naszych studentów, a w przyszłości absolwentów na to, aby sprostać wyzwaniom świata, który charakteryzuje się chaosem. Zmienia się wszystko w naszym postrzeganiu życia, podejścia do siebie samych. Umiejętności transwersalne są tymi, w które powinniśmy wyposażyć naszych absolwentów – mówiła, otwierając dyskusję prof. Agnieszka Zimmermann.

O wyzwaniach stojących przed uniwersytetami, trudnej sztuce kreowania sposobów uczenia i jednoczesnym wyposażaniu absolwentów m.in. kierunków medycznych mówili dr hab. Krzysztof Sobczak z Zakładu Socjologii Medycyny i Komunikacji Medycznej GUMed oraz dr Jarosław Jendza z Centrum Wsparcia Dydaktyki GUMed. Podkreślali m.in. jak ważną w przypadku nauk biomedycznych i zarazem sztandarową kompetencją w kształceniu medyków jest empatia.

Dr Anna Szablewska z Zakładu Pielęgniarstwa Położniczo-Ginekologicznego GUMed przedstawiła korzyści z angażowania studentów poprzez działalność w kolach naukowych i ich rolę w nauce współpracy i transferze wiedzy.

Studenci jako asystenci lekarza – wdrażanie w praktykę kliniczną to temat podjęty przez prof. Mariusza Siemińskiego z Katedry i Kliniki Medycyny Ratunkowej (GUMed i UCK) oraz Piotra Ciborskiego, zastępcę dyrektora naczelnego ds personalnych UCK, szpitala GUMed.

Pełna relacja dostępna jest na stronie FarU.

Foto. Gregmar