Pierwsza Kardiologiczna Szkoła Letnia zorganizowana w GUMed

12.08.2024


IMG_1741.jpg

Uczestnicy i organizatorzy Kardiologicznej Szkoły Letniej z opiekunem wydarzenia prof. Miłoszem Jaguszewskim

Studentki i studenci kierunku lekarskiego z 10 uczelni medycznych w całym kraju szczególnie zainteresowani kardiologią wzięli udział w pierwszej edycji Kardiologicznej Szkoły Letniej. Spotkanie, które odbyło się w dniach 4-7 sierpnia br. w murach Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, zorganizowali członkowie SKN Hemodynamiki GUMed oraz SKN przy I Katedrze i Klinice Kardiologii GUMed w ramach nowo powstałego Studenckiego Stowarzyszenia Kardiologicznego. Stowarzyszenie zrzesza studentów kierunków medycznych i ma na celu rozpowszechnienie najnowszej wiedzy klinicznej i doskonalenie umiejętności praktycznych z zakresu kardiologii.

Uczestników przywitał rektor prof. Marcin Gruchała, kierownik I Katedry i Kliniki Kardiologii GUMed, a opiekun wydarzenia prof. Miłosz Jaguszewski wygłosił wykład otwarcia dotyczący wykorzystania tomografii komputerowej w planowaniu przezskórnych interwencji wieńcowych.

Wydarzenie nie byłoby możliwe do zrealizowania bez dostępu do bazy Centrum Symulacji Sercowo-Naczyniowego – podkreślił organizator wydarzenia student Paweł Siuciak, przewodniczący SKN Hemodynamiki GUMed. – Jesteśmy niezwykle wdzięczni prof. Marcinowi Fijałkowskiemu i prof. Miłoszowi Jaguszewskiemu za umożliwienie zorganizowania Szkoły Letniej w tak doskonale wyposażonym miejscu, gdzie byliśmy w stanie prowadzić trzy sesje warsztatowe jednocześnie.

W Centrum Symulacji Sercowo-Naczyniowej uczestnicy mogli skorzystać z wysokiej jakości stymulatorów do echokardiografii przezklatkowej i przezprzełykowej. Wstęp teoretyczny do TEE przeprowadził opiekun SKN Kardiologii GUMed lek. Witold Bachorski, a nad warsztatami czuwali studenci Adam Andrzejewski i Igor Skwarek. Praktyczne umiejętności zdobywano też na warsztatach hemodynamicznych, w czasie których Paweł Siuciak przedstawił tajemnice koronarografii i angioplastyki wieńcowej.

Studenci wzięli udział w warsztatach Problem-Based Learning, interaktywnie opisujących proces diagnostyczno-terapeutyczny w ciekawych przypadkach kardiologicznych, przygotowanych przez studentów GUMed – Olgę Wiśniewską, Mateusza Dźwila i Adama Wójcikiewicza. Odbyły się również warsztaty z EKG w stanach nagłych, ułatwiające rozpoznanie i postępowanie w groźnych dla życia pacjenta sytuacjach klinicznych, prowadzone przez Wojciecha Frączyka.

Uczestnicy Kardiologicznej Szkoły Letniej mieli wyjątkową możliwość odwiedzenia pracowni hemodynamicznej w UCK i obserwacji trwających zabiegów, takich jak koronarografia, przezskórna angioplastyka wieńcowa czy cewnikowanie serca. Ta wizyta nie byłaby możliwa bez zaangażowania dr. Dariusza Ciećwierza, dr. Michała Chmieleckiego, dr. Grzegorza Żuka i prof. Miłosza Jaguszewskiego, a także całego zespołu pracowni hemodynamicznej.

W ramach międzyuczelnianej współpracy Adrian Bednarek i Emil Brociek z SKN przy I Katedrze i Klinice Kardiologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, przedstawili techniki prawidłowej analizy i interpretacji badań naukowych.

Szkoła Letnia to początek działań Studenckiego Stowarzyszenia Kardiologicznego, które ma na celu zrzeszyć osoby z całej Polski zainteresowane światem kardiologii. Naszym celem jest zapewnienie możliwości do nabycia wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz umożliwienie integracji studentów połączonych wspólną pasją – mówił Adrian Bednarek, student WUM, prezes Studenckiego Stowarzyszenia Kardiologicznego. – Staramy się również ukazywać piękno samej kardiologii jako dziedziny i liczymy na to, że zainteresujemy nią młodych adeptów nauk medycznych, co z pewnością przełoży się na jakość przyszłych kadr medycznych i powstających badań naukowych.

Szkołę Letnią zakończył wykład lek. Katarzyny Sienkiewicz z II Zakładu Radiologii GUMed na temat najnowszego zastosowania technik rezonansu magnetycznego w chorobach sercowo-naczyniowych, z uwzględnieniem klinicznych wskazówek dotyczących istotności współpracy interdyscyplinarnej w procesie diagnostycznym.

W programie Kardiologicznej Szkoły Letniej nie zabrakło czasu także na wydarzenia umożliwiające integrację między uczestnikami i nawiązanie wieloośrodkowych znajomości na lata, co w przyszłości może przynieść liczne korzyści społeczności studenckiej oraz akademickiej naszej Uczelni.

Kardiologiczna Szkoła Letnia to świetna inicjatywa. Duża dawka praktycznej wiedzy, ciekawe seminaria i wykłady oraz poznanie wspaniałych, pełnych pasji osób z innych uczelni sprawiły że te dni były niezapomnianym doświadczeniem i nie mogę się doczekać kolejnej edycji – dodała Aleksandra Karcińska, studentka Wydziału Lekarskiego UJ CM.

Dzięki wielkiemu zaangażowaniu prowadzących, studenci GUMed oraz innych uczelni medycznych zyskali wiedzę i umiejętności praktyczne pozwalające na dalsze doskonalenie się w dziedzinie kardiologii, a także otworzyli możliwości kolejnych międzyuczelnianych współpracy.

Tegoroczna Szkoła Letnia jest pierwszym i z pewnością nie ostatnim wydarzeniem dydaktycznym organizowanym przez studentów i dla studentów zainteresowanych kardiologią. To wspaniała inicjatywa SKNów działających przy I Klinice Kardiologii GUMed, ale także innych studenckich kół naukowych kardiologii z całej Polski. Chcąc budować współpracę międzyośrodkową oraz poszerzać kompetencje pozazawodowe, studenci zainicjowali Studenckie Stowarzyszenie Kardiologiczne. Jestem dumny, że mogę być świadkiem tworzenia się nowej jakości studenckiej działalności naukowej i dydaktycznej. Zapraszamy do nas ponownie już za rok – podsumował opiekun merytoryczny wydarzenia prof. Miłosz Jaguszewski z I Katedry i Kliniki Kardiologii Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Pozytywne opinie tegorocznych uczestników dają nadzieję na osiągnięcie podobnego sukcesu w kolejnych latach i cykliczne prowadzenie Kardiologicznej Szkoły Letniej.

Fot. archiwum prywatne