StartUczelniaAktualnościRok akademicki 2023/2024Kampania „Różni i Równi” do...

Kampania „Różni i Równi” doceniona przez PRom

10.06.2024

Akcja Różni i Równi najlepszą uczelnianą kampanią medialną 2023 r. w Polsce

Gdański Uniwersytet Medyczny otrzymał nagrodę Stowarzyszenia PRom w kategorii Uczelniane media za akcję Różni i Równi / Diverse and Equal, prowadzoną w ramach II etapu kampanii GUMed Kultura Szacunku / Culture of Respect. Nagrody zostały wręczone 4 czerwca 2024 r. podczas XXXVI Konferencji Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich PRom, która odbyła się na Politechnice Śląskiej.

maxresdefault.jpg

Nagrodzony projekt

Kapituła nagrody doceniła zespół, w skład którego wchodzą koordynatorzy akcji: Ewa Kiszka – kierowniczka Biura ds. Umiędzynarodowienia Uczelni, dr Jacek Kaczmarek – specjalista GUMed ds. relacji z absolwentami zagranicznymi, Małgorzata Omilian-Mucharska – liderka projektu, redaktorka naczelna Gazety GUMed, Maksymilian Wroniszewski z Wydawnictwa GUMed, a także jej inicjatorzy i zarazem współtwórcy – studenci kierunku lekarskiego Yelizaveta Nikitsina (IV r.) oraz Szymon Grzesik (III r.). O wizerunek Kampanii zadbały autorki okładek tematycznych Izabela Szeibelis-Deskiewicz – autorka logotypu Różni i Równi i Małgorzata Gusman z Wydawnictwa GUMed. W prace zaangażowany był także lek. Janusz Springer z tej samej jednostki. W bieżącej pracy zespół wspierali Magda Boguska i Jakub Winiewski z Sekcji ds. Komunikacji pod kierunkiem dr Joanny Śliwińskiej – rzecznik prasowej GUMed, a w wielomiesięczne przedsięwzięcie było zaangażowanych ponad 70 osób.

Główny element kampanii stanowiło 8 zeszytów tematycznych Gazety GUMed (2023, nr 1-8/9), w których na ponad 130 stronach zostało opublikowanych aż 40 artykułów (autorstwa naukowców, studentów i specjalistów z organizacji prospołecznych działających na rzecz równości), w tym 17 wywiadów z ekspertami.

Celem kampanii była popularyzacja wiedzy na tematy z zakresu społecznej odpowiedzialności nauki i uczelni wyższej, jakimi są równość i równe traktowanie. Opublikowane teksty poruszały następujące zagadnienia:

  • niepełnosprawność (sposoby mówienia o osobach z niepełnosprawnościami (OzN), fakty i mity dotyczące osób głuchych, propozycje standardów opieki zdrowotnej wobec osób głuchych, dostępność infrastruktury i dostępność cyfrowa dla OzN, sztuka OzN, problemy systemowe dotyczące rodziców dzieci z niepełnosprawnością)
  • wygląd (body-shaming, fat-shaming, weightyzm, zaburzenia odżywiania)
  • wiek (adultyzm, ageizm)
  • pozycja w hierarchii (społecznej, akademickiej)
  • płeć i orientacja seksualna (społeczność LGBTQIAP+, promocja miejskiej kampanii Gdańsk Miastem Równości i języka inkluzywnego, opieka medyczna dla mniejszości seksualnych i płciowych, operacje korekty płci, hormonalne interwencje afirmujące płeć u osób z niezgodnością płciową)
  • pochodzenie (dzieci trzeciej kultury, Tatarzy).

Podczas Kampanii Różni i Równi Gdański Uniwersytet Medyczny współpracował z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego (wsparcie w zakresie szkoleń równościowych) oraz Urzędem Miejskim w Gdańsku, a także z uczelniami partnerskimi zrzeszonymi w Związku Uczelni im. Daniela Fahrenheita – Uniwersytetem Gdańskim i Politechniką Gdańską.

Kampanii towarzyszyły także inne wydarzenia:

  • webinary:
    • Fat-shaming w polskiej medycynie (prowadząca – dr Aleksandra Mojkowska)
    • O dyskryminacji osób chorych na otyłość w opiece zdrowotnej (prelegentka – Magdalena Gajda)
  • debaty:
    • O równości i sprawności – debata dotycząca równości i równego traktowania w kontekście poziomu sprawności
    • Różne i Równe – debata badaczek z UG o sytuacji kobiet w nauce
    • Equality in Diversity / Równość w Różnorodności
  • Dzień Różnorodności i Żywa Biblioteka
  • wykład Macieja Makselona pt. Polszczyzna to nie puszka szprotek. Czyli słów kilka o języku inkluzywnym.

Przekierowanie do numerów Gazety GUMed po kliknięciu poniżej w grafiki.

1m.jpg
2m.jpg
3m.jpg
4m.jpg
5m.jpg
6m.jpg
7m.jpg
8m.jpg

O Kampanii Kultura Szacunku

Kampania edukacyjno-informacyjna Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego Kultura Szacunku / Culture of Respect trwała od października 2021 r. (I etap – rok akademicki 2021/2022, II etap – 2022/2023). Jej celem było zwrócenie większej uwagi naszego środowiska akademickiego na kluczowe wartości, takie jak szacunek, równość, tolerancja, życzliwość, zrozumienie i zaufanie oraz ich umocnienie w codziennym życiu naszej Uczelni i Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego – między studentami, pacjentami i pracownikami. Źródłem motywacji do podjęcia tych działań były także wewnętrzne potrzeby artykułowane przez studentów i pracowników, a także okoliczności zewnętrzne, zarówno w kraju, jak i za granicą, z których część wzbudzała zainteresowanie i poruszenie nawet w skali globalnej.

Oba etapy kampanii wspierane były przez władze GUMed. Obejmowały one debaty uniwersyteckie, wykłady eksperckie i warsztaty, webinaria, spotkania i dyskusje ze studentami i pracownikami GUMed, a także rozpowszechnianie wizualnych wyróżników kampanii w różnej formie. Ich uczestnikami byli m.in.: mec. Karolina Kędziora, red. Dariusz Bugalski, prof. Wiesław Łukaszewski, ks. dr Krzysztof Niedałtowski, Marta Siciarek, lek. Ewa Maria Sokolewicz, prof. Natasza Kosakowska-Berezecka, dr Magdalena Żadkowska, dr Anna Strzałkowska, dr hab. Magdalena Błażek, prof. uczelni, Katarzyna Maciejowska, Joanna Matuszewska, Justyna Rogowska, prof. Dominika Szalewska, Daniela Walkowska, Daniel Wilczyński, Princess Anieke, lek. Faisal Al Maghlooth, Shraddha Singh, lek. Marlon Souza Luis, lek. Fanny Sunesson, Alejandra Vivas i Andrzej Ziółkowski.

Wideorelacje z niektórych wydarzeń dostępne są na kanale YouTube Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Celem inicjatywy była popularyzacja wiedzy na tematy z zakresu społecznej odpowiedzialności nauki i uczelni wyższej, jakimi są równość i równe traktowanie, jak również kształtowanie i umacnianie postaw oraz zachowań opartych na fundamentalnych wartościach – szacunku i równości.

O konkursie PRom

Nagrody PRom zostały przyznane w 5 kategoriach. Jury oceniało zgłoszone do konkursu projekty pod kątem: kreatywności, innowacyjności, zgodności z powszechnie uznawanymi zasadami public relations, ze szczególnym uwzględnieniem ich aspektów etycznych, społecznej odpowiedzialności nauki, a także uzyskanych korzyści i siły oddziaływania. W kategorii Media uczelniane, oprócz nagrody dla działań GUMed wyróżnienie otrzymał Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu za Portal Informacyjny UMK oraz Uniwersytet Śląski w Katowicach za czasopismo popularnonaukowe No Limits. W kategorii Popularyzacja nauki nagrodzono XXVI Dolnośląski Festiwal Nauki 2023 organizowany przez Uniwersytet Wrocławski, a w kategorii Kreacja – cykl filmów Politechniki Wrocławskiej pt. Fenomeny. W ramach konkursu wręczono także Nagrodę im. Andrzeja Sołtysiaka w kategorii Nowe media, którą otrzymała Politechnika Warszawska za kanał Polilab YouTube. Listę i opisy wszystkich nagrodzonych i wyróżnionych działań akademickich można znaleźć na stronie prom.edu.pl.

Słowo od koordynatorów Kampanii Różni i Równi / Diverse and Equal

Z dużą satysfakcją i radością przyjmujemy główną nagrodę przyznaną naszej kampanii przez Stowarzyszenie PRom w kategorii Uczelniane media. Jesteśmy przekonani, że to wyróżnienie wzbudzi zainteresowanie naszymi działaniami także poza Gdańskim Uniwersytetem Medycznym i ułatwi dotarcie naszych treści do jeszcze szerszego grona odbiorców. Dziękujemy!

O przyjęcie naszego podziękowania prosimy wszystkich, którzy w różny sposób przyczynili się do zrealizowania obu etapów kampanii Kultura Szacunku / Culture of Respect.

Ewa Kiszka

Małgorzata Omilian-Mucharska

dr Jacek Kaczmarek