StartUczelniaAktualnościRok akademicki 2023/2024I Kongres Umiędzynarodowien...

I Kongres Umiędzynarodowienia odbył się w Gdańsku

16.05.2024

Niemal 300 uczestników na miejscu i ponad 150 online wzięło udział w I Kongresie Umiędzynarodowienia, który w dniach 13-14 maja zorganizowali: Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, Gdański Uniwersytet Medyczny oraz IROs Forum. Wydarzenie otworzyło szeroką debatę ze środowiskiem akademickim na temat tego, jak mądrze pokierować internacjonalizacją kształcenia na polskich uczelniach. W dwudniowej dyskusji udział wzięło 48 panelistów z 14 krajów.

Dla szkolnictwa wyższego i nauki umiędzynarodowienie jest czymś naturalnym, ponieważ nauka z natury swojej rzeczy poszukuje prawdy, a prawda jest uniwersalna. Nie ma ani narodowości, ani orientacji politycznej, dlatego też musi być poszukiwana globalnie – powiedział podczas otwarcia Kongresu prof. Marcin Gruchała, rektor GUMed.

W wydarzeniu udział wzięli wiceministrowie: nauki, spraw zagranicznych oraz spraw wewnętrznych i administracji – prof. Andrzej Szeptycki, dr Henryka Mościcka-Dendys oraz prof. Maciej Duszczyk.

Umiędzynarodowienie nauki i szkolnictwa wyższego jest rzeczą niezbędną. Żeby osiągać jak najlepsze wyniki w sferze nauki i oświaty, potrzebujemy współpracy. Musimy przyciągać zagranicznych wykładowców czy wysyłać naszych studentów do innych ośrodków badawczych, jak również przyjmować studentów i doktorantów z innych krajów – zaznaczył prof. Andrzej Szeptycki, wiceminister nauki. – To pozwala rozwijać naszą naukę i szkolnictwo wyższe. To również buduje pozycję naszego kraju jako ośrodka akademickiego, ale także szerzej przyczynia się do budowy jego wizerunku soft power na arenie międzynarodowej.

Uczestnicy debaty dyskutowali w gronie międzynarodowym na temat rekomendacji dla Polski, która pod auspicjami NAWA prowadzi prace nad krajową strategię umiędzynarodowienia nauki i szkolnictwa wyższego.

Jeżeli ten dokument ma nieść korzyści dla wszystkich interesariuszy, to potrzebujemy debaty międzysektorowej. Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania naszych przyjaciół ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemiec, Finlandii, Austrii Czech i Słowacji, bowiem dzięki temu, że zgromadzili się w Gdańsku, możemy dyskutować i wykorzystać ich cenne doświadczenia, procesie tworzenia strategii – podkreślił podczas konferencji prasowej dr Dawid Kostecki, dyrektor NAWA.

Podczas Kongresu omówiono wiele aspektów funkcjonowania polskich uczelni. Jednym z kluczowych tematów dyskusji były programy wspólnych programów studiów czy podwójne dyplomy, które stały się ważnym narzędziem wsparcia współpracy między instytucjami edukacyjnymi na całym świecie.

W perspektywie MSZ istotna jest kwestia jakości procesu i zadbania o to, żeby do Polski trafiały osoby, które rzeczywiście chcą tutaj studiować. Z polskiego punktu widzenia jesteśmy zainteresowani tym, żeby umiędzynarodowieniu polskich uczelni wyższych towarzyszyło też to, że osoby, które przyjeżdżają do Polski studiować, faktycznie studia podejmują – dodała Henryka Mościcka-Dendys, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.

Szczególną uwagę poświęcono także korzyściom płynącym z umiędzynarodowienia badań i programów kształcenia, zarówno pod kątem tego, co jest wspólne, jak i różnic, m.in. kulturowych, językowych i administracyjnych. Zaprezentowano dobre praktyki we współpracy z zagranicznymi partnerami oraz perspektywy rozwoju międzynarodowych badań i międzynarodowych programów kształcenia w Polsce w kontekście globalizacji edukacji i zmiany potrzeb rynku pracy.

Umiędzynarodowienie zawsze było bardzo ważne dla naszej Uczelni i takim pozostanie, a nawet będzie jeszcze wzmocnione – zapowiedział rektor elekt prof. Michał Markuszewski. – Innowacje i wiedza przychodzą najczęściej właśnie w międzynarodowym środowisku. Zrobimy wszystko, żeby wzmocnić nasze umiędzynarodowienie i postawimy na programy, które mają je poprawić.

W dyskusji udział wzięli także studenci zagraniczni kształcący się w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Shraddha Singh, Mayra Alejandra Vivas i Abhishek Singla opowiedzieli o swoich doświadczeniach z pobytu w Polsce i studiowania na gdańskiej uczelni, legalizacji pobytu, a także przybliżyli inicjatywy wspierające integrację czlonkow społeczności akademickiej.

Z perspektywy ostatnich pięciu lat, które spędziłem w Gdańsku i w Uczelni, dostrzegam, że kiedy tu przyjechałem po raz pierwszy, brakowało wielu rzeczy w kwestii internacjonalizacji. Nasi wykładowcy i studenci wspólnie zrealizowali jednak kilka ważnych inicjatyw, takich jak m.in. organizacja różnego rodzaju konferencji. GUMed bardzo się rozwinął w ciągu ostatnich lat i zmierzamy w kierunku umiędzynarodowienia. Społeczność studencka jest bardzo silna – wyznał Abhishek Singla, student IV r. kierunku lekarskiego – ED.

Podczas Kongresu przedstawiono również procedurę wsparcia zagranicznej części społeczności, którą opracował zespół pracowników biur współpracy międzynarodowej Uczelni Związku Fahrenheita. Była to również okazja do wymiany doświadczeń w zakresie budowania relacji w międzykulturowym i międzynarodowym środowisku, mających wpływ na skuteczną adaptację, zwiększanie liczby studentów, doktorantów, dydaktyków i naukowców z zagranicy, będących elementem polityki jakości, budowania marki uczelni oraz wzmacniania visibility.

Cały świat szkolnictwa wyższego przywiązuje ogromną wagę do umiędzynarodowienia. Te kraje, których uczelnie są wysoko pozycjonowane w światowych rankingach i rozpoznawalne jako te, które oferują wysoką jakość kształcenia, uważają szkolnictwo wyższe za wehikuł do budowy przyszłości kraju, przyciągania talentów – powiedziała mgr Ewa Kiszka, kierownik Biura ds. Umiędzynarodowienia Uczelni GUMed. – Jestem dumna jako przewodnicząca IROs Forum, że mogę reprezentować professional staff, czyli tych ludzi, którzy w biurach współpracy międzynarodowej codziennie przykładają się do realizacji ambicji i celów zawartych w strategiach umiędzynarodowienia i rozwoju naszych uczelni.

I Kongres Umiędzynarodowienia został zrealizowany w ramach projektu pn. Strategia umiędzynarodowienia polskiego szkolnictwa wyższego i nauki ze środków Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego: Działania FERS.01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym. Wartość projektu wynosi: 9 993 687,96 zł.

Kongres_grafika.png

Fot. Paweł Sudara/GUMed, NAWA