7.03.2024
Portfolio inicjatyw realizowanych w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym dzięki wsparciu programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza wzbogaciło się o program grantowy dla studentów. Studencki grant to propozycja dla studentek i studentów wszystkich kierunków studiów, którzy są zainteresowani pracą badawczą i wyobrażają sobie swoją przyszłość w uczelni. Do programu mogą aplikować studenci i studentki studiów jednolitych (w tym English Division) oraz studiów dwustopniowych. Warunek konieczny to pomysł na projekt badawczy oraz jego poprawny (ale i interesujący) opis, przemyślany harmonogram i kosztorys, a także przekonujące uzasadnienie badań.
Nabór wniosków trwa do 15 maja 2024 r. Można je składać drogą mailową na adres studenckie.granty@gumed.edu.pl. Pod adres ten można również kierować wszelkie pytania dotyczące programu. Planowany termin ogłoszenia wyników w pierwszej edycji programu Studencki grant to 30 czerwca 2024 r. Regulamin programu, formularz wniosku oraz pozostałe dokumenty są dostępne na stronie https://uczelnia-badawcza.gumed.edu.pl/62437.html.
– Bardzo się cieszę, że po wdrożeniu szeregu programów adresowanych do pracowników i pracowniczek GUMed możemy rozszerzyć wsparcie również na naszych studentów i nasze studentki – mówił prof. Tomasz Bączek, pełnomocnik Rektora ds. Programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza. – Jednym z celów, który sobie postawiliśmy, jest podniesienie jakości kształcenia, z uwzględnieniem potrzeby włączenia studentów i studentek w prowadzenie badań naukowych. Taki „badawczy trening” na uczelni z pewnością przełoży się na wcześniejszy rozwój szeregu umiejętności niezbędnych na dalszych etapach rozwoju naukowego i zwiększy ich szanse na sukces.
Złożone wnioski zawierające opisy projektów badawczych wezmą udział w procedurze konkursowej. Za jej przeprowadzenie będzie odpowiedzialna Rada Naukowa, w skład której wchodzą: prof. Tomasz Bączek, pełnomocnik Rektora ds. Programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza; prof. Miłosz Jaguszewski z I Katedry i Kliniki Kardiologii GUMed oraz prof. Anna Żaczek, prodziekan Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii UG i GUMed. Wyznaczony przez Radę zespół recenzentów i recenzentek dokona merytorycznej oceny zgłoszonych projektów badawczych w oparciu o następujące kryteria:
Finansowanie (do 25 000 zł) zostanie przyznane na realizację projektów, które zostaną ocenione najwyżej. Co ważne, laureaci i laureatki konkursu, otrzymają nie tylko wsparcie finansowe, ale też opiekę mentorów/mentorek w trakcie realizacji badań oraz dedykowane szkolenia lub warsztaty, które pozwolą rozwinąć wybrane kompetencje i umiejętności.
– Naszym celem było stworzenie kompleksowej propozycji dla osób, które już w trakcie studiów przejawiają zainteresowania naukowe i chciałyby się sprawdzić w tej dziedzinie – wyjaśnił prof. Miłosz Jaguszewski z I Katedry i Kliniki Kardiologii GUMed. – Dlatego, bazując na wcześniejszych doświadczeniach oraz konsultacjach ze studentami i pracownikami naukowymi, przygotowaliśmy program, który nie ogranicza się do prostego sfinansowania badań. Daje też bezcenną możliwość długofalowej współpracy z mentorem lub mentorką i rozwoju naukowego według indywidualnego, „uszytego na miarę” planu.
Jak podkreślał prof. Miłosz Jaguszewski, celem oferowanego wsparcia m.in. postaci dodatkowych szkoleń, jest motywowanie uczestników do stawiania i realizacji ambitnych celów, np. w zakresie publikacji wyników badań w cenionych czasopismach. Działanie to wykracza poza ścieżkę nauczania zawodu i jest niezwykle ważne w kontekście budowania atmosfery rozwoju kompetencji studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Aby zdobyć wiedzę i umiejętności z zakresu planowania i realizacji projektów badawczych czy academic writing, osoby zainteresowane uczestnictwem w konkursie grantowym Studencki grant mogą także wziąć udział w drugiej edycji kursu Niezbędnik Młodego Badacza, czyli serii warsztatów dla osób, które stawiają pierwsze kroki w działalności naukowej. Informacje o tematyce i terminach spotkań będą publikowane na stronie https://uczelnia-badawcza.gumed.edu.pl/68976.html.
fot. Paweł Sudara/GUMed, Paweł Paszko