StartUczelniaAktualnościRok akademicki 2023/2024Komunikacja w medycynie – d...

Komunikacja w medycynie – drugie spotkanie szkoleniowe

1.12.2023

Za nami drugie spotkanie szkoleniowe dla studentów i studentek GUMed zorganizowane z inicjatywy prof. Jacka Bigdy, prorektora ds. rozwoju i organizacji kształcenia. Wydarzenie pt. Komunikacja medyczna w trudnych sytuacjach – z pacjentem, rodziną, zespołem odbyło się 30 listopada 2023 r. w Auditorium Primum im. prof. Olgierda Narkiewicza w budynku AGN. Na pytania zadawane przez członków akademickiej społeczności GUMed odpowiadali:

  • dr Sylwia Barsow, koordynator Samodzielnego Zespołu Psychologów UCK, asystent w Klinice Anestezjologii i Intensywnej Terapii GUMed
  • prof. Rafał Dziadziuszko, kierownik Katedry i Kliniki Onkologii i Radioterapii GUMed, koordynator Centrum Badań Klinicznych Wczesnych Faz
  • dr Beata Papiernik, kierownik Zakładu Opiekuńczo-Leczniczo-Rehabilitacyjnego i Hospicjum UCK
  • prof. Aleksandra Żurowska, kierownik Katedry i Kliniki Pediatrii, Nefrologii i Nadciśnienia GUMed.

Dyskusję poprowadzili dr hab. Magdalena Błażek, prof. uczelni, kierownik Katedry Psychologii, prodziekan WNoZ z IMMiT oraz dr Krzysztof Sobczak, adiunkt w Zakładzie Socjologii Medycyny i Patologii Społecznej, opiekun SKN Komunikacji Medycznej.

Uczestników spotkania przywitały Zuzanna Gurzyńska i Karolina Kucka, studentki psychologii zdrowia, członkinie SKN Komunikacji Medycznej, współorganizatorki wydarzenia, które następnie oddały głos jego inicjatorowi prof. Jackowi Bigdzie.

Nie ma kogoś takiego jak trudny czy roszczeniowy pacjent. Może być taki, którego nie do końca rozumiemy, albo który nie powiedział o swoich potrzebach – powiedział prof. Jacek Bigda, prorektor ds. rozwoju i organizacji kształcenia GUMed.

Wzorem pierwszego wydarzenia w cyklu, spotkanie poświęcone komunikacji medycznej podzielone było na bloki tematyczne. Pierwszy z nich dotyczył tego, w jaki sposób można uczyć efektywnej komunikacji obecnych i przyszłych studentów kierunków medycznych.

Rozmowa z pacjentem to jedna z najważniejszych umiejętności dla całego zespołu medycznego. Nabiera się ją raczej przez obserwację niż przez warsztatowe kształcenie. Namawiam Państwa do proaktywności, znalezienia swoich wzorców i wypracowania tej umiejętności – podkreślił prof. Rafał Dziadziuszko, kierownik Katedry i Kliniki Onkologii i Radioterapii GUMed.


M._Boguska_Komunikacja_medyczna_w_trudnych_sytuacjach_–_z_pacjentem__rodziną__zespołem_(214).jpg

W trakcie drugiego z bloków eksperci rozmawiali o tym, czym są trudne sytuacje i w jaki sposób można radzić sobie z nimi, stosując efektywną komunikację medyczną.

W mojej dziedzinie medycyny czasem trzeba nawet przez 18 lat podtrzymywać komunikację – powiedziała prof. Aleksandra Żurowska, kierownik Katedry i Kliniki Pediatrii, Nefrologii i Nadciśnienia GUMed. – Do najtrudniejszych sytuacji w mojej pracy należała jednak ta, w której musiałam uświadomić swój zespół, że rodzic dziecka przerywający uporczywą terapię nie zawsze jest zły. Zdecydowałam się wówczas na spotkanie z udziałem eksperta w zakresie bioetyki, a zarazem duchownego.

Po każdym bloku tematycznym swoje pytania mogli zadawać również uczestnicy przysłuchujący się dyskusji.

Zachęcam do otwartości i szczerości. Zawsze powtarzam swoim studentom, że mogą powiedzieć pacjentowi wprost, że np. po wynikach badań wnioskują, że nie stosuje się on do zaleceń. Wyjaśniam, aby zapytali go wówczas, w jaki sposób swoim zachowaniem mogą ułatwić mu terapię. Często brak współpracy ze strony pacjenta wynika z jego obaw i braku ich wyjaśnienia przez lekarza prowadzącego – tłumaczyła w odpowiedzi na jedno z pytań od publiczności dr Sylwia Barsow, koordynator Samodzielnego Zespołu Psychologów UCK.

Ostatni blok dotyczył kryzysów egzystencjalnych wywołujących przewartościowanie celów pacjenta, a niekiedy również lekarza.

W Hospicjum mamy często do czynienia z tzw. bólem totalnym. Pacjenci tracą wiarę w to, że ich cierpienie kiedykolwiek się skończy, mimo bardzo dobrego zaopatrzenia w środki przeciwbólowe. Potrzebują oni wsparcia psychologicznego, jednak nie tylko ze strony psychologów, ale również np. kapelanów – powiedziała dr Beata Papiernik, kierownik Zakładu Opiekuńczo-Leczniczo-Rehabilitacyjnego i Hospicjum UCK, odnosząc się do kwestii tego, kto i w jakiej formie powinien wspierać pacjentów.

Podczas dyskusji eksperci wymieniali się swoimi doświadczeniami, a także wysłuchali widzów omawiających sytuacje, z którymi sami się zetknęli. Spotkanie transmitowane było również na uczelnianym kanale YouTube, natomiast zapis transmisji zostanie udostępniony na platformie Moodle. Do jego obejrzenia konieczna będzie rejestracja online. Wydarzenie zrealizowane zostało w ramach programu PO WER 3.5.


logowanie.png

fot. Magda Boguska/GUMed