1.12.2023
Za nami drugie spotkanie szkoleniowe dla studentów i studentek GUMed zorganizowane z inicjatywy prof. Jacka Bigdy, prorektora ds. rozwoju i organizacji kształcenia. Wydarzenie pt. Komunikacja medyczna w trudnych sytuacjach – z pacjentem, rodziną, zespołem odbyło się 30 listopada 2023 r. w Auditorium Primum im. prof. Olgierda Narkiewicza w budynku AGN. Na pytania zadawane przez członków akademickiej społeczności GUMed odpowiadali:
Dyskusję poprowadzili dr hab. Magdalena Błażek, prof. uczelni, kierownik Katedry Psychologii, prodziekan WNoZ z IMMiT oraz dr Krzysztof Sobczak, adiunkt w Zakładzie Socjologii Medycyny i Patologii Społecznej, opiekun SKN Komunikacji Medycznej.
Uczestników spotkania przywitały Zuzanna Gurzyńska i Karolina Kucka, studentki psychologii zdrowia, członkinie SKN Komunikacji Medycznej, współorganizatorki wydarzenia, które następnie oddały głos jego inicjatorowi prof. Jackowi Bigdzie.
– Nie ma kogoś takiego jak trudny czy roszczeniowy pacjent. Może być taki, którego nie do końca rozumiemy, albo który nie powiedział o swoich potrzebach – powiedział prof. Jacek Bigda, prorektor ds. rozwoju i organizacji kształcenia GUMed.
Wzorem pierwszego wydarzenia w cyklu, spotkanie poświęcone komunikacji medycznej podzielone było na bloki tematyczne. Pierwszy z nich dotyczył tego, w jaki sposób można uczyć efektywnej komunikacji obecnych i przyszłych studentów kierunków medycznych.
– Rozmowa z pacjentem to jedna z najważniejszych umiejętności dla całego zespołu medycznego. Nabiera się ją raczej przez obserwację niż przez warsztatowe kształcenie. Namawiam Państwa do proaktywności, znalezienia swoich wzorców i wypracowania tej umiejętności – podkreślił prof. Rafał Dziadziuszko, kierownik Katedry i Kliniki Onkologii i Radioterapii GUMed.
W trakcie drugiego z bloków eksperci rozmawiali o tym, czym są trudne sytuacje i w jaki sposób można radzić sobie z nimi, stosując efektywną komunikację medyczną.
– W mojej dziedzinie medycyny czasem trzeba nawet przez 18 lat podtrzymywać komunikację – powiedziała prof. Aleksandra Żurowska, kierownik Katedry i Kliniki Pediatrii, Nefrologii i Nadciśnienia GUMed. – Do najtrudniejszych sytuacji w mojej pracy należała jednak ta, w której musiałam uświadomić swój zespół, że rodzic dziecka przerywający uporczywą terapię nie zawsze jest zły. Zdecydowałam się wówczas na spotkanie z udziałem eksperta w zakresie bioetyki, a zarazem duchownego.
Po każdym bloku tematycznym swoje pytania mogli zadawać również uczestnicy przysłuchujący się dyskusji.
– Zachęcam do otwartości i szczerości. Zawsze powtarzam swoim studentom, że mogą powiedzieć pacjentowi wprost, że np. po wynikach badań wnioskują, że nie stosuje się on do zaleceń. Wyjaśniam, aby zapytali go wówczas, w jaki sposób swoim zachowaniem mogą ułatwić mu terapię. Często brak współpracy ze strony pacjenta wynika z jego obaw i braku ich wyjaśnienia przez lekarza prowadzącego – tłumaczyła w odpowiedzi na jedno z pytań od publiczności dr Sylwia Barsow, koordynator Samodzielnego Zespołu Psychologów UCK.
Ostatni blok dotyczył kryzysów egzystencjalnych wywołujących przewartościowanie celów pacjenta, a niekiedy również lekarza.
– W Hospicjum mamy często do czynienia z tzw. bólem totalnym. Pacjenci tracą wiarę w to, że ich cierpienie kiedykolwiek się skończy, mimo bardzo dobrego zaopatrzenia w środki przeciwbólowe. Potrzebują oni wsparcia psychologicznego, jednak nie tylko ze strony psychologów, ale również np. kapelanów – powiedziała dr Beata Papiernik, kierownik Zakładu Opiekuńczo-Leczniczo-Rehabilitacyjnego i Hospicjum UCK, odnosząc się do kwestii tego, kto i w jakiej formie powinien wspierać pacjentów.
Podczas dyskusji eksperci wymieniali się swoimi doświadczeniami, a także wysłuchali widzów omawiających sytuacje, z którymi sami się zetknęli. Spotkanie transmitowane było również na uczelnianym kanale YouTube, natomiast zapis transmisji zostanie udostępniony na platformie Moodle. Do jego obejrzenia konieczna będzie rejestracja online. Wydarzenie zrealizowane zostało w ramach programu PO WER 3.5.
fot. Magda Boguska/GUMed