StartUczelniaAktualnościRok akademicki 2023/2024O jakości kształcenia na ki...

O jakości kształcenia na kierunkach medycznych podczas 5. Kongresu „Zdrowie Polaków”

22.11.2023

Ponad 200 uczestników debat, paneli i wykładów mówiło o kondycji społeczeństw i zdrowiu jednostki w kontekście idei One Health podczas 5. Kongresu Zdrowie Polaków odbywającego się w dniach 13-14 listopada br. w Światowym Centrum Słuchu w Kajetanach. Debata plenarna zatytułowana Jakość kształcenia w obliczu nowo powstających wydziałów medycznych zgromadziła niemal wszystkich przedstawicieli uczelni medycznych zrzeszonych w KRAUM. Z ramienia GUMed w dyskusji udział wzięła prof. Edyta Szurowska, prorektor ds. klinicznych.


IV-debata-plenarna-1536x1024.jpg


Żeby móc utrzymać odpowiednią jakość kształcenia, musimy wymagać – metodami administracyjnymi, ale też organizacyjnymi – by ta jakość była weryfikowana, i to jak najszybciej, bo mleko się wylało. Nowe uczelnie powstały, młodzi ludzie zapłacili za wejście do systemu nauczania – mówił prof. Ryszard Gellert, współprowadzący debatę.

O doświadczeniach GUMed w zakresie zatrudniania studentów w charakterze asystentów wspierających lekarzy w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku opowiedziała prorektor prof. Edyta Szurowska.

To fantastyczna forma edukacji dla studentów, dzięki której zdobywają doświadczenie i przede wszystkim praktyczne umiejętności. Już po kilku miesiącach pracy widzimy, jak taki student zupełnie inaczej podchodzi do kwestii leczenia, zna systemy, wie jak rozmawiać z pacjentem, orientuje się w zakresie badań laboratoryjnych i innych badań dodatkowych – zaznaczyła prof. Edyta Szurowska, prorektor ds. klinicznych.


398594327_351493897389800_3259792619043087104_n.jpg


Rektorzy dyskutowali o tym, czy na nowych wydziałach medycznych uda się osiągnąć taką jakość kształcenia, jaka była dotychczas w uczelniach medycznych. Uczestnicy debaty opowiedzieli m.in. na nieco prowokacyjne pytanie: co zrobiliby z nowo otwartymi kierunkami medycznymi, które nie mają akredytacji, gdyby zostali ministrem zdrowia oraz ministrem edukacji i nauki jednocześnie.

Pierwszego dnia obrad wpływ czynników środowiskowych na wybrane problemy neurologiczne u dzieci przybliżyły reprezentujące Klinikę Neurologii Rozwojowej GUMed prof. Ewa Pilarska i prof. Maria Mazurkiewicz-Bełdzińska, kierownik jednostki, natomiast o roli i znaczeniu jazdy konnej w rehabilitacji kardiologicznej opowiedziała prof. Dominika Szalewska, kierownik Kliniki Rehabilitacji GUMed.

Ponadto prof. Tomasz Zdrojewski, kierownik Zakładu Prewencji i Dydaktyki zaprezentował ocenę wybranych elementów systemu zdrowia w Polsce w oparciu o dowody naukowe i dobre praktyki innych krajów na przykładzie projektu Polskie Zdrowie 2.0, a prezentację pt. Jakość kształcenia na kierunkach medycznych – dokąd zmierzamy? przygotowała dr hab. Agnieszka Zimmermann, prof. uczelni, prorektor ds. jakości kształcenia.


398612068_351544334051423_6485615914682255937_n.jpg


W odbywającej się drugiego dnia debacie plenarnej pt. Medycyna i sztuczna inteligencja – wzajemny wpływ na rozwój prof. Krzysztof Narkiewicz, kierownik Katedry Nadciśnienia Tętniczego i Diabetologii przybliżył ADMEDVOICE – adaptacyjny system inteligentnego przetwarzania mowy lekarzy wraz ze strukturalizacją wyników badań i wspomaganiem procesu terapeutycznego. Profesor wziął także udział w dyskusji na temat możliwości poprawy efektywności działania służby zdrowia poprzez głosowe tworzenie dokumentacji medycznej w języku polskim.

Zapis wystąpień dostępny jest na stronie Kongresu.

Fot. materiały prasowe organizatora Kongresu