7.11.2023
Badacze z Zakładu Zdrowia Publicznego i Medycyny Społecznej GUMed: dr Tadeusz Jędrzejczyk, dr Anna Tyrańska-Fobke i dr hab. Marlena Robakowska są głównymi autorami pracy pt. Evaluation of the Organisation of the COVID-19 Vaccination Process by the Teachers in a Region of Poland opublikowanej w czasopiśmie Vaccines, którego wskaźnik cytowalności (IF) wynosi 7,8.
Pandemia COVID-19 i związane z nią doświadczenia wciąż czekają na dokładniejsze analizy i wyciągnięcie wniosków. Temu właśnie miało w zamyśle służyć badanie opinii nauczycieli z województwa pomorskiego, którzy zostali zaproszeni do udziału w nim za pośrednictwem samorządów. Badanie zostało przeprowadzone w okresie pandemii przez zespół badaczy z Zakładu Zdrowia Publicznego i Medycyny Społecznej GUMed, wsparty pracownikami naukowymi innych uczelni.
– Zaangażowanie środowiska nauczycielskiego przekroczyło najśmielsze oczekiwania. Na prośbę odpowiedziało 4 622 pracowników edukacji – wyjaśniał dr Tadeusz Jędrzejczyk z Zakładu Zdrowia Publicznego i Medycyny Społecznej GUMed. – Biorąc pod uwagę proces szczepień w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej, należy zwrócić uwagę, że organizacja samego procesu szczepień była przeciętnie sprawniejsza, chociaż jednocześnie dość kosztowna. Zdecydowanie gorzej Polska wypadła w rankingu odsetka osób (około 15% mniej), które zgłosiły się do punktów szczepień w czasie pandemii.
Przeprowadzone badanie miało dwa cele. Po pierwsze ocenić znaczenie kryteriów, które wpłynęły na ocenę procesu szczepienia. Po drugie — znaleźć elementy, które przy dobrej organizacji pomogłyby samym nauczycielom być ambasadorami szczepień dla dzieci, rodziców i młodzieży szkolnej. Pomimo że organizacja procesu szczepień jest zdecydowanie łatwiejsza od zaawansowanych procedur medycznych, a indywidualne ryzyko niewielkie, to z drugiej strony liczba odbiorców tego rodzaju świadczeń oraz intensywność pracy, jaka jest udziałem personelu medycznego w trakcie samego procesu, rodzi wyzwania dla bezpieczeństwa, jakości i satysfakcji odbiorców z uzyskanych świadczeń w postaci szczepień.
Drugi obszar zainteresowań autorów ma równie praktyczne, a z perspektywy zdrowia publicznego większe znaczenie. Jak wskazują naukowcy, zaangażowanie środowiska nauczycielskiego w trwałe ograniczenie postaw antyszczepionkowych jest nie do przecenienia. Badania wykazały, że istnieje potencjał, a w dalszych planowanych działaniach uzasadnione byłoby z jednej strony pogłębienie wiedzy o postawach i uwarunkowaniach środowiska pracowników oświaty metodami jakościowymi, natomiast z drugiej – przetestowanie metod interwencji w tym zakresie.