Rozmawiali o budowaniu kultury zaufania

27.10.2023


P.Sudara_-_Debata_Rzecznicy_Zaufania_-_005.jpg

Jaka jest rola Rzeczników Zaufania? Z jakimi problemami można się do nich zwrócić? W jaki sposób zostanie zapewniona prywatność i poufność zgłaszanych informacji? Na te i wiele innych pytań szukano odpowiedzi podczas panelu dyskusyjnego, który zorganizowano 24 października z inicjatywy Uczelnianego Samorządu Studenckiego GUMed. W spotkaniu udział wzięli Rzecznicy Zaufania powołani w GUMed: dr Joanna Jassem-Bobowicz z Kliniki Neonatologii, dr Weronika Ciećko z Centrum Rozwoju Kompetencji, Zintegrowanej Opieki i e-Zdrowia, dr hab. Anna Paprocka-Lipińska – kierownik Zakładu Etyki Medycznej i dr Damian Szczesny – specjalista ds. jakości i metod dydaktycznych. Głos w dyskusji zabrali także dr hab. Tomasz Smiatacz – prorektor ds. studenckich oraz dr hab. Agnieszka Zimmermann, prof. uczelni – prorektor ds. jakości kształcenia. W wydarzeniu uczestniczyli studentki i studenci oraz przedstawiciele władz Uczelni: prof. dr hab. Edyta Szurowska – prorektor ds. klinicznych, prof. dr hab. Przemysław Rutkowski – dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu, prof. dr hab. Ewa Słomińska – prodziekan ds. nauki i rozwoju kadr Wydziału Lekarskiego, prof. dr hab. Magdalena Prokopowicz – prodziekan ds. dydaktycznych Wydziału Farmaceutycznego oraz prof. dr hab. Piotr Wąż – prodziekan ds. dydaktycznych WNoZ.

Spotkanie rozpoczęła Aleksandra Drzycimska, przewodnicząca Uczelnianego Samorządu Studenckiego GUMed, która podkreśliła, że funkcja Rzecznika Zaufania powstała w trosce o komfort studiowania naszych studentów oraz w celu zapobiegania i przeciwdziałania niepożądanym sytuacjom i zachowaniom nieetycznym w zakresie procesu dydaktycznego.

Jako Uczelniany Samorząd Studencki wierzymy, iż nowo powołana funkcja w naszej Uczelni pozwoli jak najlepiej zadbać o właściwą jakość relacji wśród całej społeczności akademickiej – zaznaczyła Aleksandra Drzycimska, przewodnicząca USS GUMed. – To ogromny zaszczyt, ale też obowiązek reprezentować studentów i stać na straży ich praw oraz wartości. Życzymy Państwu samych sukcesów w sprawowaniu funkcji Rzecznika Zaufania oraz dziękujemy za chęć współpracy i budowania kultury zaufania.


P.Sudara_-_Debata_Rzecznicy_Zaufania_-_022.jpg

Tematykę panelu i sylwetki Rzeczników przybliżyła prof. Agnieszka Zimmermann, prorektor ds. jakości kształcenia, przewodnicząca Senackiej Komisji Etyki i Dobrych Obyczajów Akademickich GUMed.

Rzecznik Zaufania to osoba o bardzo wysokim autorytecie, przede wszystkim moralnym. Wszystkim Państwu gratuluję, że zostali Państwo rozpoznani przez studentów jako ci, którym można zaufać i którzy standardy etyczne stosują na co dzień w swojej pracy zawodowej – powiedziała prof. Agnieszka Zimmermann, prorektor ds. jakości kształcenia.

Jako pierwsza z grona Rzeczników Zaufania głos zabrała dr Joanna Jassem-Bobowicz.

Uczelnia jest takim miejscem, gdzie każdego dnia kilka tysięcy studentów, nauczycieli akademickich, pracowników, spotyka się na kilka godzin. To naturalne, że w tej sytuacji między nami będą pojawiały się nieporozumienia. Większość z nich możemy rozwiązać przez rozmowę – zwróciła się do studentów dr Joanna Jassem-Bobowicz z Kliniki Neonatologii. – Czasem jednak zdarzają się trudniejsze problemy i wówczas my, jako osoby stojące po Państwa stronie, jesteśmy tu, aby Państwu pomóc.

Gotowość współpracy z Rzecznikami Zaufania zadeklarował dr hab. Tomasz Smiatacz.

Mają Państwo zaplecze w postaci Dziekanów, Prodziekanów, Rektora, Prorektorów i innych osób oraz jednostek wewnątrz Uczelni. Nie są Państwo jednoosobowo postawieni naprzeciwko problemu, bo często jest on złożony. Myślę, że Uczelniany Samorząd Studencki także będzie z Państwem współdziałał – podkreślił dr hab. Tomasz Smiatacz, prorektor ds. studenckich. – W imieniu władz Uczelni mogę zadeklarować, że jesteśmy również gotowi wesprzeć Państwa na różnych poziomach.


P.Sudara_-_Debata_Rzecznicy_Zaufania_-_015.jpg

O zasadach panujących w Uczelni i konieczności ich przestrzegania mówiła dr hab. Anna Paprocka-Lipińska

Tworzymy społeczność złożoną z dorosłych ludzi. Mamy bardzo wiele zasad, które powinny obowiązywać nas jako społeczeństwo. Przychodząc na studia, także nakładamy na siebie obowiązki i zasady. Powinniśmy zastanowić się, jak sprawić, aby te już wyartykułowane reguły były przestrzegane przez obie strony – powiedziała dr hab. Anna Paprocka-Lipińska, kierownik Zakładu Etyki Medycznej. – Myślę, że nie jest to nasze ostatnie spotkanie w tym gronie.

Indywidualne podejście i zachowanie anonimowości studentów korzystających z pomocy Rzeczników Zaufania podkreślała dr Weronika Ciećko.

Sytuacje, z którymi będą się Państwo do nas zgłaszać, mogą być różne. Będziemy przedstawiać Państwa sprawy w miarę możliwości anonimowo. Ponadto w razie potrzeby będziemy konsultować się z radcami prawnymi, których także obowiązuje tajemnica – mówiła dr Weronika Ciećko z Centrum Rozwoju Kompetencji, Zintegrowanej Opieki i e-Zdrowia. – Jesteśmy zespołem, który chce ze sobą współpracować dla dobra studentów, zatem będziemy ze sobą rozmawiać o docierających do nas sprawach, ale z zachowaniem anonimowości.


P.Sudara_-_Debata_Rzecznicy_Zaufania_-_019.jpg

Natomiast dr Damian Szczesny zachęcił studentów do poszukiwania pomocy oraz wskazał, na jakie wsparcie mogą liczyć ze strony Rzeczników Zaufania.

Mogą Państwo zgłosić się do nas z każdym problemem, niezależnie od tego, jak błahy albo poważny się on Państwu wydaje. Nie rozwiążemy go za Państwa, ale postaramy się Państwa, na tyle, na ile to tylko możliwe, wspierać w jego rozwiązaniu – wyjaśnił dr Damian Szczesny, specjalista ds. jakości i metod dydaktycznych. – Jeśli natomiast nie będziemy mogli sami Państwu pomóc, skierujemy Państwa do odpowiednich specjalistów i wesprzemy w uzyskaniu od nich pomocy.

Spotkanie zostało nagrane i udostępnione w Extranecie w zakładce Rzecznicy Zaufania. W najbliższym czasie Zarząd USS GUMed planuje zorganizować analogiczne spotkanie dla studentów English Division z ich przedstawicielami Rzeczników Zaufania.

Fot. Paweł Sudara/GUMed