Nagrodzeni za nowoczesne formy kształcenia

9.10.2023

Poznaliśmy wyniki drugiej edycji konkursu Nowoczesna edukacja w GUMed skierowanego do nauczycieli akademickich zaangażowanych w działania projakościowe wdrażane w naszej Uczelni oraz realizujących nowatorskie projekty dydaktyczne. Uroczystość wręczenia nagród zwycięzcom odbyła się 5 października 2023 r. w auli im. prof. Zdzisława Kieturakisa w budynku Centrum Medycyny Inwazyjnej.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz rektorskich i dziekańskich Uczelni: prof. Marcin Gruchała – rektor, prof. Jacek Bigda – prorektor ds. rozwoju i organizacji kształcenia, dr hab. Agnieszka Zimmermann, prof. uczelni – prorektor ds. jakości kształcenia, prof. Michał Markuszewski – prorektor ds. nauki, dr hab. Tomasz Smiatacz – prorektor ds. studenckich, prof. Radosław Owczuk – dziekan Wydziału Lekarskiego oraz prof. Wojciech Kamysz – dziekan Wydziału Farmaceutycznego. Obecni byli również członkowie komisji konkursowej, w której skład obok inicjatorów konkursu prof. Jacka Bigdy i dr hab. Agnieszki Zimmermann, prof. uczelni, weszli prodziekani Wydziałów GUMed – prof. Magdalena Prokopowicz (WF), dr hab. Magdalena Błażek, prof. uczelni (WNoZ) oraz prof. Paweł Zagożdżon (WL).

organizatorzy i laureaci konkursu

Uroczystość otworzył prof. Marcin Gruchała, który w swoim wystąpieniu podziękował nauczycielom akademickim za ich zaangażowanie w nauczanie studentów. Rektor GUMed podkreślił, że ich wiedza i profesjonalizm stanowią klucz do właściwego przygotowania przyszłych pracowników ochrony zdrowia do zawodów, które będą wykonywać.

To przede wszystkim Państwa praca powoduje to, że Gdański Uniwersytet Medyczny jest uczelnią, w której studenci i maturzyści chcą studiować – powiedział prof. Marcin Gruchała, rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. – Doskonałość dydaktyczna jest tak samo ważna, jak doskonałość badawcza i kliniczna. Staramy się poprawiać na wszystkich tych polach i istotnie poprawiamy się wszyscy dzięki Państwu.

Następnie głos zabrała dr hab. Agnieszka Zimmermann, prof. uczelni, która omówiła cele konkursu, a także zadania stojące współcześnie przed nauczycielami akademickimi. Wskazała przede wszystkim na konieczność łączenia roli wykładowcy z rolami managera i organizatora. Podkreśliła również pasję, z jaką nauczyciele wykonują swój zawód nie tylko w trakcie prowadzenia zajęć, ale również uczestnicząc w różnego rodzaju szkoleniach.

Żyjemy w świecie, który dynamicznie się zmienia. Młodzież ma zupełnie inne oczekiwania względem edukacji, niż my mieliśmy i do tego na pewno musimy się przygotować. Wielu z nas czuje, że musimy zmienić nie tylko swoje metody, ale też w ogóle całe nastawienie – wyjaśniła dr hab. Agnieszka Zimmermann, prorektor ds. jakości kształcenia. – Chciałabym, żebyśmy wspólnie diagnozowali problemy, które stoją przed nami już teraz, ale i w przyszłości, a także rozmawiali ze sobą w poszukiwaniu wspólnej ścieżki.

Uroczystość była również okazją do wręczenia listu gratulacyjnego lek. Walentemu Adamonisowi z Katedry i Kliniki Chirurgii Onkologicznej GUMed, nominowanemu do nagrody głównej w tegorocznej edycji konkursu Okulary ks. Jana Kaczkowskiego. Nie widzę przeszkód przyznawanej za wrażliwość oraz empatię w podejściu do drugiego człowieka, a także za odwagę i bezkompromisowość w staraniach o godność jego życia. Okolicznościowy list wręczyli prof. Marcin Gruchała i prof. Jacek Bigda.

Doktor Walenty Adamonis pracował w Uczelni, pracuje w szpitalu i jest wciąż aktywny w dydaktyce. Choć nie otrzymał nagrody, znalazł się w pierwszej dziesiątce plebiscytu za bezinteresowną pomoc, jaką niósł osobom przybywającym do Polski, m.in. poprzez umożliwienie im tymczasowego zamieszkania w swoim domu – powiedział prof. Jacek Bigda, prorektor ds. rozwoju i organizacji kształcenia.

od lewej: prof. Jacek Bigda, lek. Walenty Adamonis, prof. Marcin Gruchała

od lewej: prof. Jacek Bigda, lek. Walenty Adamonis, prof. Marcin Gruchała

Nowością w formule uroczystości była organizacja okolicznościowego wykładu gościnnego. Prelekcję pt. Fakty i mity w dydaktyce – jak uczyć skutecznie wygłosił dr Tomasz Gajderowicz z Uniwersytetu Warszawskiego. Poprzedziła ona odczytanie listy laureatów konkursu Nowoczesna edukacja w GUMed i wręczenie autorom 16 najlepszych innowacji nagród w kategorii indywidualnej i zespołowej.

Wydarzenie połączone było z prezentacją książki pt. Nowoczesna edukacja medyczna. Wdrożenia innowacji w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Wydawnictwo stanowiące zbiór opisów innowacji zaproponowanych przez laureatów ubiegłorocznej edycji konkursu omówiła dr hab. Agnieszka Zimmermann, prof. uczelni, będąca wraz ze specjalistą ds. metodyki kształcenia dr. Jarosławem Jendzą współredaktorką książki.

Poniżej prezentujemy pełną listę wyróżnionych w kolejności według zgromadzonych punktów.

Nagrody I stopnia

dr Klaudia Suligowska, Zakład Technik Dentystycznych i Zaburzeń Czynnościowych Narządu Żucia, Nowoczesna technika dentystyczna

dr hab. Marzena Jamrógiewicz, Katedra i Zakład Chemii Fizycznej, Interdyscyplinarne zdobywanie wiedzy chemicznej i farmaceutycznej przez 24 h

dr Agata Flis, dr Hanna Grabowska, mgr Katarzyna Pietrzak, Zakład Zarządzania w Pielęgniarstwie, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa, Zastosowanie nowoczesnych strategii kształcenia studentów pielęgniarstwa

dr Aneta Skoniecka, dr Małgorzata Wachulska, prof. Mirosława Cichorek, Zakład Embriologii, Zastosowanie elementów metody problemowej na początku edukacji medycznej

Nagrody II stopnia

dr Izabela Rusiecka, Katedra i Zakład Farmakologii, Grywalizacja jako metoda aktywizacji i weryfikacji efektów uczenia się studentów

dr Adrian Stefański, Zakład Prewencji i Dydaktyki, Autorskie opracowanie nowych metod statystycznych do oceny wiedzy studentów i jakości nauczania interny na 3 roku Wydziału Lekarskiego oraz ich wdrożenie i opublikowanie

dr Maciej Walkiewicz, Zakład Badań nad Jakością Życia, Badania nad zastosowaniem metod symulowanego i wirtualnego pacjenta w spersonalizowanej edukacji diagnozy klinicznej w psychologii

lek. Michał Kunc, Katedra i Zakład Patomorfologii, Wykorzystanie nowoczesnych metod dydaktycznych w nauczaniu patomorfologii

dr Ewa Bandurska, dr Weronika Ciećko, mgr Małgorzata Wojnarowska, dr Marzena Zarzeczna-Baran, Centrum Rozwoju Kompetencji, Zintegrowanej Opieki i e-Zdrowia, Studium przypadku w zdrowiu publicznym – peer to peer learning

dr hab. Patrycja Koszałka, dr Małgorzata Stasiłojć, dr Grzegorz Stasiłojć, Zakład Biologii Komórki i Immunologii, Instytut Biotechnologii Medycznej i Onkologii Doświadczalnej, Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych w nauczaniu histologii podstawowej i szczegółowej

dr Natalia Wrzosek, Zakład Prawa Medycznego i Farmaceutycznego, Nowoczesne podejście w nauczaniu prawa farmaceutycznego

Nagrody III stopnia

dr Monika Kurpas, Zakład Immunologii i Mikrobiologii Środowiska, Instytut Medycyny Morskiej i Tropikalnej, Stworzenie gry edukacyjnej typu Escape Room na potrzeby kształcenia doktorantów

dr Anna Szablewska, Zakład Pielęgniarstwa Położniczo-Ginekologicznego, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa, Rozwijanie związków Uczelni z otoczeniem gospodarczym, społecznym i zawodowym

dr hab. Krystyna Pieńkowska, Katedra i Zakład Chemii Fizycznej, Zastosowanie metody Jigsaw/puzzle edukacyjne jako techniki action learning

dr hab. Robert Szymczak, Katedra i Klinika Medycyny Ratunkowej, Stworzenie i wykorzystanie scenariuszy symulacji medycznej wysokiej wierności w nauczaniu medycyny ratunkowej

dr inż. Joanna Bidzińska, II Zakład Radiologii, Wykorzystanie techniki wirtualnej rzeczywistości

dr inż. Maciej Tankiewicz, Zakład Toksykologii Środowiska, Opracowanie treści cyklu ćwiczeń laboratoryjnych dla przedmiotu wykładanego na zdrowiu środowiskowym i BHP

W drugiej części wydarzenia Laureaci nagród I stopnia indywidualnych i zespołowych w krótkiej prezentacji przybliżyli tematykę wyróżnionych osiągnięć.

Zorganizowanie Dnia Dydaktyki w GUMed było możliwe dzięki uzyskaniu ministerialnego wsparcia, dzięki któremu zwycięzcy otrzymali nagrody finansowe w wysokości: 10 000 zł, 5 000 zł i 2 500 zł. Jak podkreśliły władze Uczelni, będą czynić starania, aby także w kolejnych latach otrzymać fundusze pozwalające na nagrodzenie nauczycieli, którzy angażują się ponad miarę i stosują aktywizujące metody pracy.

O KONKURSIE

Konkurs Nowoczesna edukacja w GUMed miał wyłonić autorów nowatorskich projektów dydaktycznych realizowanych w Uczelni. Skierowany był do pracowników zatrudnionych na stanowisku badawczo-dydaktycznym lub dydaktycznym wyróżniających się m.in. stosowaniem w nauczaniu tzw. metody problemowej i nowoczesnych metod weryfikacji efektów uczenia się, a także innowacyjną formą przygotowania materiałów do kształcenia zdalnego. Doceniał również działania z zakresu tworzenia i rozwijania relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym w celu pozyskiwania informacji dotyczącej efektów uczenia się.

Wnioskodawcą mógł być pracownik dydaktyczny i badawczo-dydaktyczny, kierownik jednostki organizacyjnej realizującej zajęcia dydaktyczne, kierownik dydaktyczny przedmiotu, kierownik kierunku, prodziekan odpowiedzialny za jakość kształcenia bądź dydaktykę, a także dziekan oraz prorektor ds. organizacji kształcenia oraz prorektor ds. jakości kształcenia.

Regulamin konkursu dostępny jest w Extranecie.


fot. Paweł Sudara/GUMed