29.09.2023
Immatrykulacje studentów I r. Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego połączone były z prelekcjami dotyczącymi tradycji naszej Uczelni oraz obowiązujących w niej zasad komunikacji. Eksperci wyjaśnili również studentom, w jaki sposób efektywnie się uczyć i jak zadbać o swój dobrostan psychiczny. Nowa inicjatywa miała na celu ułatwienie im odnalezienia się w akademickiej rzeczywistości oraz poznania najważniejszych zagadnień związanych z rozpoczęciem nauki. Wystąpienia wygłosili: inicjatorka cyklu dr hab. Agnieszka Zimmermann, prof. uczelni – prorektor ds. jakości kształcenia, dr hab. Tomasz Smiatacz – prorektor ds. studenckich, dr hab. Magdalena Błażek, prof. uczelni – prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu, dr Jarosław Jendza – specjalista ds. metodyki kształcenia, a także Jakub Winiewski z Sekcji ds. Komunikacji.
Rozpoczynająca spotkania prof. Agnieszka Zimmermann zaprezentowała tradycje i symbole Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego oraz przedstawiła osoby stojące na jego czele. Omówiła również społeczność akademicką i strukturę organizacyjną naszej Uczelni. Prorektor ds. Jakości Kształcenia podkreślała wzajemny szacunek i demokratyczne standardy panujące w GUMed, a także możliwość wpływu studentów na jego kształt, m.in. poprzez udział w wyborach władz oraz zaangażowanie w działalność Uczelnianego Samorządu Studenckiego czy Rady Uczelni.
– Prosimy Państwa, żeby uszanowali Państwo tradycje naszej wspólnoty, a jednocześnie aby wnieśli do niej coś własnego. Są Państwo zawsze serdecznie zapraszani do współpracy – przekonywała prof. Agnieszka Zimmerman.
Organizacje uczelniane i ich współpraca z władzami GUMed, a także regulamin studiów były tematem wypowiedzi dr. hab. Tomasza Smiatacza. Nowi studenci dowiedzieli się, w jaki sposób będą mogli organizować swoje aktywności, takie jak działalność naukowa i społeczna. Prorektor ds. Studenckich wskazał najważniejsze zasady dydaktyki w GUMed, m.in. nauczanie medycyny opartej na dowodach oraz dbałość zarówno o profesjonalne przygotowanie studentów do zawodu, jak i o przekazanie im odpowiednich wartości etycznych.
– Rozpoczynają Państwo studia niełatwe, ale dające wiele satysfakcji. Do ich ukończenia wystarczy uczciwa, sumienna praca. Niech Państwo będą pracowici i życzliwi, ale niech nie zapominają też o innych aktywnościach – mówił dr hab. Tomasz Smiatacz. – Zachęcam Państwa do zaangażowania się w pracę Uczelnianego Samorządu Studenckiego i innych organizacji, do wpływania na życie Uczelni oraz do współpracy. Niech Państwo pamiętają, że medycyna to gra zespołowa.
Doktor Jarosław Jendza przedstawił immatrykulowanym studentom zasady skutecznej nauki. Podkreślał, że kształcenie na poziomie uniwersyteckim bardziej niż podążaniem śladem nauczyciela jest samodzielnym zdobywaniem wiedzy przy wsparciu wykładowcy. Wyjaśniał również, że absolwent uniwersytetu to nie tylko specjalista w swojej dziedzinie, ale także otwarta na świat osoba o szerokich horyzontach.
– Wielu osobom spełnienie przyniosło to, że nie ograniczali swoich zainteresowań do kształcenia zawodowego. Jak mówił Horacy, sapere aude – odważcie się być mądrymi. W jego rozumieniu „być mądrym” oznaczało daleko więcej niż przygotowanie do zawodu i tego Państwu życzę – podsumował dr Jarosław Jendza.
Obowiązujące w GUMed zasady komunikacji i przekazywania informacji przedstawił Jakub Winiewski, który zaprezentował główne ścieżki komunikacji z uczelnianymi jednostkami oraz wytyczne związanej z nią etykiety. Wskazał również, że przyszłe sukcesy studentów staną się tematem wielu komunikatów i dyskusji.
– Społeczność akademicka stanowi spójną całość, w której każdy ma swoją rolę. Będą Państwo odnosić sukcesy, zdobywać nagrody, prowadzić badania naukowe, organizować liczne wydarzenia i wzbudzać zainteresowanie. Przed Państwem piękna przygoda, którą my pomożemy Państwu opowiedzieć – mówił Jakub Winiewski.
Zamykające spotkania wystąpienie prof. Magdaleny Błażek dotyczyło psychologicznych aspektów studiowania. Zawierało ono zachętę do pracy, ale również przestrogę przed perfekcjonizmem. Prodziekan WNoZ przekazała również zasady postępowania w trudnych emocjonalnie sytuacjach, a także omówiła pomoc, na jaką studenci mogą w tym zakresie liczyć ze strony Uczelni.
– Potrzebna jest sumienność w działaniu, ale niech Państwo pozbędą się nierealistycznych oczekiwań. Dobrostan to stan głębokiego przekonania o sensie tego, czym się Państwo zajmują. Niech Państwo szukają wartości oraz sensu w swojej pracy i odpoczywają, gdy jest to konieczne – przekonywała prof. Magdalena Błażek.
Spotkania przeznaczone dla studentów rozpoczynających naukę w GUMed pozwoliły im poznać najważniejsze obowiązujące w Uczelni zasady i lepiej przygotować się na pierwsze dni w naszym Uniwersytecie.
fot. Paweł Sudara/GUMed