Gościnny wykład pt. Discourses of Childbirth Past and Present wygłosi Profesor Richard Jason Whitt z Uniwersytetu w Nottingham z Wielkiej Brytanii. Wydarzenie odbędzie się 17 kwietnia 2023 r. o godz. 17:00 w ramach współpracy ze Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych GUMed. Prelekcja odbędzie się w formie online za pomocą platformy Zoom.
Spotkanie skierowane jest w szczególności do studentów kierunku lekarskiego, położnictwa, pielęgniarstwa, ratownictwa medycznego, fizjoterapii w ramach nauczania język angielskiego oraz do wszystkich zainteresowanych tematem. Studenci chcący wziąć udział w wykładach zobowiązani są do zapisania się. Zapisy dostępne są na stronie: https://szkoleniezawodowe.gumed.edu.pl/. Inicjatywa realizowana jest w ramach projektu POWER.03.05.00-22-Z082/18.
wykład Discourses of Childbirth Past and Present
17 kwietnia 2023 r.
Dane do zalogowania się na platformie Zoom
Bezpośredni link do spotkania: https://us06web.zoom.us/j/88241165947?pwd=YzZEOHNHWXRKRHRQRmIwalRlNjVDdz09
Identyfikator spotkania: 882 4116 5947
Kod dostępu: yK3CPj=G
Sylwetka prelegenta: prof. Richard Jason Whitt jest badaczem-językoznawcą, który skupia się na analizie tekstów medycznych z zakresu położnictwa i ginekologii, w okresie od średniowiecza do współczesności. W swoich analizach interesuje się wpływem rozwoju wiedzy medycznej i zmian kulturowych na język specjalistycznych tekstów z dziedziny ginekologii i położnictwa na przestrzeni wieków.
Opis wykładu: This talk presents an overview of linguistic approaches taken to discourses surrounding one of the most perennial of human activities: childbirth. How people talk about this event often reflects deeper beliefs about this event and how it should unfold, and who should be involved in the process: to what degree does the woman in labour actively control how things unfold, not just physiologically but also socially? What role do partners and family play? What about medical providers? In this presentation I will present a survey of the range of linguistic or discourse analytic work that’s been done – or can be done – in this area. I begin with a basic overview about how we even talk about birth, showing how central the use of metaphor is in this process. I then examine narratives of birth – including older ones by medical providers (midwives, surgeons) and more contemporary narratives by women and their partners – through the lens of point of view to explore different ways this process and relevant social actors are conceptualised. This segways into the role ideology plays in childbirth, particularly related to medical decision making, and the role Critical Discourse Analysis can play in unpacking these ideologies through an analysis of language use. Finally, this leads to a multimodal analysis of some advice literature on what happens following birth: decision making surrounding breastfeeding vs. bottle feeding.