31.10.2022
Trzynaścioro doktorantów i studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego w dniach 26-30 września br. wzięło udział w pilotażowej edycji kursu Akademia Grantów GUMed. Podczas tego wydarzenia uczestnicy spotkali się z naukowcami reprezentującymi Uczelnie Fahrenheita, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami w drodze do kolejnych sukcesów naukowych. Powitał ich prof. Krzysztof Narkiewicz, kierownik Katedry i Kliniki Nadciśnienia Tętniczego i Diabetologii, lider Priorytetowego Obszaru Badawczego Kardiologia i medycyna sercowo-naczyniowa w GUMed, a następnie głos zabrał dr hab. Michał Szymański, prof. uczelni z Uniwersytetu Gdańskiego, laureat grantu European Research Council Starting Grant.
Działanie zostało zrealizowane w ramach programu Inicjatywy Doskonałości – Uczelnia Badawcza.
W kolejnych dniach można było wysłuchać: prof. Arkadiusza Piotrowskiego z Katedry i Zakładu Biologii i Botaniki Farmaceutycznej, lidera grupy badawczej Międzynarodowej Agendy Badawczej, dr. Macieja Bobowicza z II Zakładu Radiologii, członka dwóch międzynarodowych konsorcjów realizujących projekty badawcze finansowane ze środków Komisji Europejskiej, prof. Anny Żaczek, kierownik Zakładu Onkologii Translacyjnej, p.o. dyrektora Instytutu Biotechnologii Medycznej i Onkologii Doświadczalnej, prof. Macieja Bagińskiego z Politechniki Gdańskiej, dr. hab. Macieja Grzybka, prof. uczelni z Zakładu Parazytologii Tropikalnej oraz dr Natalii Bednarz-Knoll z Zakładu Onkologii Translacyjnej.
Naukowcy opowiadali o projektach, w jakich brali udział, o współpracy międzynarodowej oraz o swoich dobrych i złych decyzjach zawodowych. Spotkania miały charakter warsztatowy z elementami dyskusji, co sprzyjało wymianie spostrzeżeń i nawiązywaniu kontaktów.
– Uczestnictwo w pierwszej edycji Akademii Grantów GUMed było dla mnie dużym wyróżnieniem – podkreślił prof. Maciej Grzybek. – Jako kierownik projektów naukowych i jeszcze młody naukowiec podzieliłem się z uczestnikami swoimi doświadczeniami i zdobytą wiedzą. Razem z nimi starałem się odpowiedzieć na dwa ważne pytania: „Czy jesteś w odpowiednim miejscu i odpowiednim czasie?” oraz „Czy inni wiedzą kim jesteś?”. Moje zajęcia składały się z części teoretycznej i praktycznej, podczas której każdy z uczestników musiał w trzech zdaniach opowiedzieć grupie, czym zajmuje się w pracy naukowej. Niektórym zadanie sprawiło kłopot, gdyż obracając się w kręgach naukowych zapominamy, że naszym obowiązkiem jest także komunikowanie naszych odkryć i badań szerokiej grupie odbiorców.
Zdaniem prof. Macieja Grzybka aplikacja w konkursie grantowym to wielkie wydarzenie dla młodego badacza.
– Dyskutowaliśmy o Dekalogu dobrego kierownika projektu – dodał prof. Grzybek. – Doktoranci czy osoby na początku kariery naukowej nie wiedzą, że zdobycie grantu to dopiero początek podróży, podczas której będą czekać na nich wichury, sztormy i zamiecie. Umiejętność znalezienia równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym to trudne zadanie. Wierzę jednak, że dzięki programom mentoringowym i szkoleniowym, takim jak Akademia Grantów, młodsze koleżanki i koledzy odnajdą sposób na siebie w pogoni za wielkimi projektami i sukcesem.
Wypowiedzi naukowców zostały uzupełnione o wystąpienia przedstawicieli Działu Projektów Badawczych, Działu Wsparcia Rozwoju Pracowników, Biblioteki Głównej i Centrum Transferu Technologii GUMed. Przybliżyli oni słuchaczom tematykę związaną z procesem wnioskowania o granty na badania naukowe, z uwzględnieniem działalności krajowych i zagranicznych instytucji finansujących, procesu budżetowania i zasad oceny składanych wniosków.
Uczestnicy Akademii Grantów zostali wyłonieni w procesie rekrutacyjnym spośród 30 otrzymanych zgłoszeń. Komisja rekrutacyjna brała pod uwagę dotychczasową działalność naukową kandydatów, ze szczególnym uwzględnieniem udziału w projektach, staży naukowych i dorobku publikacyjnego.
– Akademia Grantów okazała się jednym z lepszych wydarzeń, w jakich przyszło mi brać udział jako uczestnik szkoły doktorskiej – mówi mgr Emilia Załugowicz jedna z uczestniczek Akademii Grantów, doktorantka z Zakładu Parazytologii Tropikalne. – Byłam miłe zaskoczona jakością wystąpień oraz zaangażowaniem wykładowców. Warsztaty były bardzo ciekawe, dyskusje zachowały wysoki poziom, a spotkania z prelegentami oceniam jako fascynujące i motywujące. Uczestnicy tegorocznej edycji również dopisali, dzięki czemu podczas tego tygodnia nawiązało się wiele, być może owocnych nie tylko w granty, ale i w przyjaźnie, znajomości.
Po zakończonym kursie uczestnicy otrzymali certyfikat ukończenia Akademii Grantów 2022 i zostali poproszeni o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej.