Rola przekazywania złych wieści pacjentom

StartNaukaAktualnościRola przekazywania złych wi...

Rola przekazywania złych wieści pacjentom

7.10.2022

Studenckie Koło Naukowe Komunikacji Medycznej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego opublikowało pracę pt. Influence of Personal Experiences of Medical Students on Their Assessment of Delivering Bad News w czasopiśmie International Journal of Environmental Research and Public Health (IF=4,614). Jej autorami są studenci Agata Kotłowska, Julia Przeniosło, Jan Plenikowski, Marcin Trzciński, Oliwia Lenkiewicz i Julia Lenkiewicz, a także dr Krzysztof Sobczak z Zakładu Socjologii Medycyny i Patologii Społecznej. To już druga publikacja w tym roku (a także ogólnie), która powstała w ramach badań SKN Komunikacji Medycznej.


Zespół_badawczy.jpg


Praca wskazuje, jak ważna jest umiejętność przekazywania negatywnych wiadomości pacjentom (ang. delivering bad news – DBN) oraz jak taki przekaz wpływa na osoby przekazujące złe wieści, a także na te, które je odbierają.

Podczas sześcioletnich studiów na kierunku lekarskim dopiero na czwartym roku nauki student rozpoczyna szkolenia praktyczne. W większości uczelni w Polsce kursy w dziedzinie przekazywania złych wiadomości nie są obowiązkowe i nie należą do programu nauczania. W grupie 321 studentów piątego i szóstego roku zaobserwowano, że jedynie 63,6% z nich miało styczność z sytuacją DBN.

Niezależnie od rodzaju doświadczenia w DBN, ma ono wartość edukacyjną – piszą badacze w swojej publikacji. – Studenci kierunku lekarskiego bez osobistego doświadczenia DBN mogą być narażeni na większe poczucie niepokoju, niepewności zawodowej i nieprzygotowania na tę sytuację. Naszym zdaniem wyeliminowanie tego rodzaju luki edukacyjnej może przyczynić się do poprawy kształcenia zawodowego uczniów, a tym samym do poprawy jakości opieki medycznej i komfortu pacjentów.

fot. Agata Kotłowska