7.10.2022
Studenckie Koło Naukowe Komunikacji Medycznej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego opublikowało pracę pt. Influence of Personal Experiences of Medical Students on Their Assessment of Delivering Bad News w czasopiśmie International Journal of Environmental Research and Public Health (IF=4,614). Jej autorami są studenci Agata Kotłowska, Julia Przeniosło, Jan Plenikowski, Marcin Trzciński, Oliwia Lenkiewicz i Julia Lenkiewicz, a także dr Krzysztof Sobczak z Zakładu Socjologii Medycyny i Patologii Społecznej. To już druga publikacja w tym roku (a także ogólnie), która powstała w ramach badań SKN Komunikacji Medycznej.
Praca wskazuje, jak ważna jest umiejętność przekazywania negatywnych wiadomości pacjentom (ang. delivering bad news – DBN) oraz jak taki przekaz wpływa na osoby przekazujące złe wieści, a także na te, które je odbierają.
Podczas sześcioletnich studiów na kierunku lekarskim dopiero na czwartym roku nauki student rozpoczyna szkolenia praktyczne. W większości uczelni w Polsce kursy w dziedzinie przekazywania złych wiadomości nie są obowiązkowe i nie należą do programu nauczania. W grupie 321 studentów piątego i szóstego roku zaobserwowano, że jedynie 63,6% z nich miało styczność z sytuacją DBN.
– Niezależnie od rodzaju doświadczenia w DBN, ma ono wartość edukacyjną – piszą badacze w swojej publikacji. – Studenci kierunku lekarskiego bez osobistego doświadczenia DBN mogą być narażeni na większe poczucie niepokoju, niepewności zawodowej i nieprzygotowania na tę sytuację. Naszym zdaniem wyeliminowanie tego rodzaju luki edukacyjnej może przyczynić się do poprawy kształcenia zawodowego uczniów, a tym samym do poprawy jakości opieki medycznej i komfortu pacjentów.
fot. Agata Kotłowska