19.01.2022
Pięć miesięcy, 120 godzin zajęć, spotkania z 28 naukowcami i klinicystami, dużo wiedzy, nowe umiejętności (m.in. zakładanie szwów chirurgicznych, izolacja i analiza miRNA) oraz kilkadziesiąt cennych znajomości – to bilans pierwszej edycji programu edukacyjnego adresowanego do uczniów szkół średnich. Jego pierwsi absolwenci w miniony weekend odebrali z rąk Rektora Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego pamiątkowe dyplomy.
W ten sposób medyczna przygoda licealistów uczestniczących w programie Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego dobiegła końca. Podczas spotkania z uczestnikami rektor prof. Marcin Gruchała życzył im konsekwencji w dalszym rozwijaniu pasji oraz podkreślił, że to właśnie ludzie pełnią najistotniejszą rolę w systemie ochrony zdrowia, a bez nich nawet najlepsza medyczna infrastruktura nie przyniesie pacjentom korzyści. Za udział w programie podziękowali uczestnikom pomysłodawczyni i koordynatorka programu dr n. społ. Agnieszka Anielska z Sekcji Promocji GUMed i przewodniczący Rady Naukowej prof. Miłosz Jaguszewski. Z przesłaniem na przyszłość pozostawił ich również prof. Paul Gründeman. Podczas wykładu The Future doctor is You przypomniał kluczowe wartości, które powinny towarzyszyć przyszłym lekarzom w pracy zawodowej. Podkreślił wagę współpracy interdyscyplinarnej na rzecz pacjentów oraz zwrócił uwagę na to, że ich dobro wymaga od lekarzy nieustannej aktualizacji wiedzy.
– The arrogance of success is to think that what you did yesterday will be sufficient for tomorrow – podsumował prof. Gründeman, przytaczając słowa amerykańskiego fizyka Williama Pollarda.
Absolwenci pierwszej edycji programu edukacyjnego “Nauka to ludzie”
Młodzi pasjonaci i hodowle ludzkich komórek
Podczas ostatniej wizyty w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym uczestnicy gościli na Wydziale Farmaceutycznym, gdzie wzięli udział w zajęciach Hodowle ludzkich komórek jako model badań nad ludzkimi schorzeniami. Przeprowadził je zespół pod kierownictwem prof. Rafała Bartoszewskiego, w skład którego weszli naukowcy Katedry i Zakładu Biologii i Botaniki Farmaceutycznej oraz Katedry i Zakładu Chemii Nieorganicznej: dr hab. Sylwia Bartoszewska, mgr Magdalena Gebert, dr Maciej Jaśkiewicz, dr hab. Jarosław Króliczewski. Na uczniów czekała nie tylko sala wykładowa, ale i laboratorium przygotowane do przeprowadzenia eksperymentów. Po części wstępnej, podczas której prowadzący zapoznali uczestników z modelem badań nad ludzkimi schorzeniami opartym na hodowli komórek ludzkich oraz przybliżyli podstawy biologii niekodujących RNA i terapii RNAi, przyszedł czas na pracę z preparatami, probówkami i wirówkami. Pod czujnym okiem naukowców uczniowie samodzielnie przeprowadzili izolację i analizę miRNA korzystając z infrastruktury wydziałowych laboratoriów. Podsumowaniem spotkania była dyskusja na temat możliwości, ale i poważnych zagrożeń, jakie wiążą się z zastosowaniem terapii genowej i RNAi, która po raz kolejny zwróciła uwagę przyszłych lekarzy i naukowców na szereg dylematów etycznych, jakie towarzyszą rozwojowi nauki i technologii. Więcej o badaniach realizowanych przez zespół pod kierownictwem prof. Rafała Bartoszewskiego można dowiedzieć się z materiału video.
Projekt Nauka to ludzie. Promocja osiągnięć naukowych oraz kariery naukowej na przykładzie pracowników GUMed został sfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu Społeczna odpowiedzialność nauki.
fot. Paweł Paszko