Pierwsi absolwenci programu "Nauka to ludzie"

19.01.2022

Pięć miesięcy, 120 godzin zajęć, spotkania z 28 naukowcami i klinicystami, dużo wiedzy, nowe umiejętności (m.in. zakładanie szwów chirurgicznych, izolacja i analiza miRNA) oraz kilkadziesiąt cennych znajomości – to bilans pierwszej edycji programu edukacyjnego adresowanego do uczniów szkół średnich. Jego pierwsi absolwenci w miniony weekend odebrali z rąk Rektora Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego pamiątkowe dyplomy.

W ten sposób medyczna przygoda licealistów uczestniczących w programie Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego dobiegła końca. Podczas spotkania z uczestnikami rektor prof. Marcin Gruchała życzył im konsekwencji w dalszym rozwijaniu pasji oraz podkreślił, że to właśnie ludzie pełnią najistotniejszą rolę w systemie ochrony zdrowia, a bez nich nawet najlepsza medyczna infrastruktura nie przyniesie pacjentom korzyści. Za udział w programie podziękowali uczestnikom pomysłodawczyni i koordynatorka programu dr n. społ. Agnieszka Anielska z Sekcji Promocji GUMed i przewodniczący Rady Naukowej prof. Miłosz Jaguszewski. Z przesłaniem na przyszłość pozostawił ich również prof. Paul Gründeman. Podczas wykładu The Future doctor is You przypomniał kluczowe wartości, które powinny towarzyszyć przyszłym lekarzom w pracy zawodowej. Podkreślił wagę współpracy interdyscyplinarnej na rzecz pacjentów oraz zwrócił uwagę na to, że ich dobro wymaga od lekarzy nieustannej aktualizacji wiedzy.

The arrogance of success is to think that what you did yesterday will be sufficient for tomorrow – podsumował prof. Gründeman, przytaczając słowa amerykańskiego fizyka Williama Pollarda.

Absolwenci pierwszej edycji programu edukacyjnego "Nauka to ludzie"

Absolwenci pierwszej edycji programu edukacyjnego “Nauka to ludzie”

Młodzi pasjonaci i hodowle ludzkich komórek

Podczas ostatniej wizyty w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym uczestnicy gościli na Wydziale Farmaceutycznym, gdzie wzięli udział w zajęciach Hodowle ludzkich komórek jako model badań nad ludzkimi schorzeniami. Przeprowadził je zespół pod kierownictwem prof. Rafała Bartoszewskiego, w skład którego weszli naukowcy Katedry i Zakładu Biologii i Botaniki Farmaceutycznej oraz Katedry i Zakładu Chemii Nieorganicznej: dr hab. Sylwia Bartoszewska, mgr Magdalena Gebert, dr Maciej Jaśkiewicz, dr hab. Jarosław Króliczewski. Na uczniów czekała nie tylko sala wykładowa, ale i laboratorium przygotowane do przeprowadzenia eksperymentów. Po części wstępnej, podczas której prowadzący zapoznali uczestników z modelem badań nad ludzkimi schorzeniami opartym na hodowli komórek ludzkich oraz przybliżyli podstawy biologii niekodujących RNA i terapii RNAi, przyszedł czas na pracę z preparatami, probówkami i wirówkami. Pod czujnym okiem naukowców uczniowie samodzielnie przeprowadzili izolację i analizę miRNA korzystając z infrastruktury wydziałowych laboratoriów. Podsumowaniem spotkania była dyskusja na temat możliwości, ale i poważnych zagrożeń, jakie wiążą się z zastosowaniem terapii genowej i RNAi, która po raz kolejny zwróciła uwagę przyszłych lekarzy i naukowców na szereg dylematów etycznych, jakie towarzyszą rozwojowi nauki i technologii. Więcej o badaniach realizowanych przez zespół pod kierownictwem prof. Rafała Bartoszewskiego można dowiedzieć się z materiału video.

Projekt Nauka to ludzie. Promocja osiągnięć naukowych oraz kariery naukowej na przykładzie pracowników GUMed został sfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu Społeczna odpowiedzialność nauki.

fot. Paweł Paszko