1.12.2021
W Gdańskim Uniwersytecie Medycznym powołano Komisję Etyki i Dobrych Obyczajów Akademickich. Do jej zadań należy przede wszystkim opiniowanie, inicjowanie i analizowanie działań z zakresu etyki i dobrych obyczajów akademickich w różnych obszarach aktywności GUMed. Celem jej prac jest wdrożenie standardu zachowań, które z założenia mają ułatwić pracę pracownikom dydaktycznym, badawczo-dydaktycznym, badawczym, administracyjnym, jak również poprawnie wpłynąć na kontakty interpersonalne na każdym szczeblu. Dobre praktyki i zasady w zakresie współpracy dotyczyć mają relacji odbywających się na linii przełożony a podwładny, nauczyciel akademicki a student i doktorant, a także budowanych pomiędzy pracownikami, studentami, doktorantami, nie zapominając o nieodłącznych w funkcjonowaniu uczelni medycznej kontaktach z pacjentami.
W skład zespołu powołanego weszli przedstawiciele wszystkich grup uniwersyteckiej społeczności.
Z grona pracowników są to:
Na przedstawicieli USS zostali wybrani studenci: Jakub Deleżuch i Julia Landowska, natomiast Samorząd Doktorantów reprezentować będzie lek. Alicja Weiszewska.
Pracom zespołu przewodniczyć będzie prof. Agnieszka Zimmermann, prodziekan ds. jakości kształcenia i praktyk studenckich Wydziału Nauk o Zdrowiu, pełnomocnik Rektora ds. jakości kształcenia wraz z zastępcami, na których powołano prof. Dariusza Kozłowskiego z Kliniki Kardiologii i Elektroterapii Serca, redaktora naczelnego naukowego pisma GUMed – European Journal of Translational and Clinical Medicine oraz dr. Jacka Kaczmarka, nauczyciela akademickiego, specjalistę ds. relacji z absolwentami zagranicznymi, jednego z inicjatorów i koordynatorów kampanii Kultura Szacunku. Od strony administracyjnej prace Komisji wspiera mgr Natalia Zabadała z Zakładu Historii i Filozofii Nauk Medycznych.
W pierwszym etapie prac Senacka Komisja ds. Etyki i Obyczajów Akademickich zamierza dokonać rozpoznania najistotniejszych, najczęściej występujących i najbardziej istotnych problemów w tej dziedzinie oraz przeanalizować dotychczas obowiązujące w GUMed zapisy i regulacje pod kątem ich aktualności, wskazując obszary wymagające zmiany bądź uzupełnienia. Co do zasady, do kompetencji Komisji nie należy rozstrzyganie indywidualnych spraw osobowych, które leżą w gestii innych uczelnianych organów.
Zachęcamy społeczność naszego Uniwersytetu do podzielenia się swoimi oczekiwaniami lub sugestiami, pisząc na adres komisja.etyki@gumed.edu.pl. Szczegółowe informacje dotyczące Komisji dostępne są w Extranecie.