9.11.2021
Naukowcy Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego otrzymali nagrody dla nauczycieli akademickich 2021 r. przyznawane przez Ministra Zdrowia. Wyniki ogłoszono 2 listopada br.
Prof. Jolanta Wierzba z Zakładu Pielęgniarstwa Internistyczno-Pediatrycznego została doceniona za całokształt dorobku naukowego. Prof. Wierzba jest specjalistą pediatrii, pediatrii metabolicznej i genetyki klinicznej, od września br. pełni także funkcję konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie pediatrii metabolicznej. W jej dorobku znajduje się wiele badań i publikacji dotyczących zagadnień takich jak: poradnictwo genetyczne, wady wrodzone i rozwojowe oraz choroby rzadkie u dzieci. Profesor opisała m.in. analizę kliniczną fenotypu w zespole Cornelli de Lange, jest również autorką licznych rozdziałów w monografiach, a także wielu artykułów publikowanych w czołowych czasopismach. Łączny Impact Factor publikacji prof. Wierzby wynosi 205,956, a sumaryczna punktacja MNiSW to 2 592 punkty. Dorobek naukowy Profesor został opisany na stronie Polskiej Platofrmy Medycznej.
prof. Jolanta Wierzba
Nagrodę zespołową w zakresie działalności naukowej otrzymali: dr hab. Marcin Sebastian Okrój, prof. uczelni i dr Grzegorz Stasiłojć z Zakładu Biologii Komórki i Immunologii GUMed oraz mgr Anna Felberg-Miętka i mgr Aleksandra Urban, doktorantki z Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii UG i GUMed. Eksperci zostali wyróżnieni za cykl prac pt. Strategia potęgowania aktywności immunoterapeutyków poprzez zwiększenie ich zdolności do aktywacji kaskady dopełniacza, monitorowania aktywacji dopełniacza podczas immunoterapii oraz roli białek kaskady dopełniacza w patogenezie niektórych chorób autoimmunizacyjnych.
od lewej: mgr Anna Felberg-Miętka, dr Grzegorz Stasiłojć, mgr Aleksandra Urban, dr hab. Marcin Sebastian Okrój, prof. uczelni
Doceniony przez Ministra Zdrowia cykl składa się z 4 publikacji:
Pierwsza z opisanych publikacji przedstawia nową strategię wzmacniania aktywności przeciwciał terapeutycznych stosowanych do walki z chłoniakami i białaczkami, poprzez suplementację surowicy hiperaktywnymi mutantami białek dopełniacza. Praca stała się podstawą wniosków o ochronę patentową.
Druga praca opisuje pierwszy na świecie przypadek pacjenta cierpiącego na rzadką chorobę nerek – nietypowy zespół hemolityczno-mocznicowy (aHUS), u którego zidentyfikowano mutację typu gain-of-function w białku budującym konwertazę ścieżki klasycznej dopełniacza. Odkrycie to potencjalnie może umożliwić podjęcie podobnych badań w znacznie częstszych chorobach autoimmunologicznych o niezgłębionej etiologii.
Kolejny artykuł przedstawia nową metodę oznaczania funkcjonalności dopełniacza w surowicy pacjentów hematologicznych wraz z jej walidacją przeprowadzoną na próbkach pochodzących z badania klinicznego. Metodę tę wykorzystano w badaniach, na których podstawie stworzono czwartą z podanych publikacji. Opisuje ona procedury doświadczalne służące identyfikacji pacjentów z chłoniakami i białaczkami B-limfocytarnymi, wstępnie zakwalifikowanych do standardowego leczenia rytuksymabem, co do których istnieją przesłanki do zmiany leczenia w obliczu braku aktywacji lub braku funkcji układu dopełniacza wykorzystywanego jako mechanizm efektorowy leku.
Nagrody te przyznawane są za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej lub organizacyjnej oraz za całokształt dorobku naukowego. Otrzymać je mogą nauczyciele akademiccy uczelni medycznych na wniosek rektora uczelni, w której są zatrudnieni lub z inicjatywy własnej ministra.