27.10.2021
Czy aby zostać dobrym lekarzem wystarczy sama wiedza? Jak wygląda koronarografia, procedura implantacji stentu, transplantacja serca? Na czym polegają niekomercyjne badania kliniczne? W jaki sposób w kardiologii wykorzystywany jest druk 3D? Na te i wiele innych pytań odpowiadali uczniom szkół średnich w miniony weekend wykładowcy Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego podczas zajęć From Research to Clinical Practice in Cardiovascular Medicine. Program kolejnego spotkania w ramach Nauka to ludzie przygotował prof. Miłosz Jaguszewski, przewodniczący Rady Naukowej tego projektu.
prof. Miłosz Jaguszewski
W programie rozwojowym uczestniczy trzydzieścioro utalentowanych uczniów z różnych zakątków Polski. Przez pół roku będą mogli rozwijać swoje pasje oraz poznawać szerokie spektrum i specyfikę badań naukowych realizowanych w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym.
Blok zajęć poświęconych schorzeniom sercowo-naczyniowym przygotował zespół ekspertów w składzie: prof. Marcin Fijałkowski i prof. Miłosz Jaguszewski z I Katedry i Kliniki Kardiologii, prof. Bartosz Karaszewski, kierownik Katedry Neurologii i Kliniki Neurologii Dorosłych, dr Jarosław Meyer-Szary i lek. Magda Bazgier z Katedry i Kliniki Kardiologii Dziecięcej i Wad Wrodzonych Serca oraz lek. Maciej Duda z Kliniki Kardiochirurgii i Chirurgii Naczyniowej UCK, koordynator Poltransplantu.
Wykładowcy GUMed zaprezentowali uczestnikom cele, specyfikę i proces realizacji niekomercyjnych badań klinicznych na podstawie własnych projektów badawczych oraz przybliżyli program transplantacji serca prowadzony od kilkunastu lat przez Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku. Uczniowie mieli również okazję zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami w procesie kształcenia medycznego – zastosowaniem modeli 3D i pracowni symulacyjnych.
warsztaty w Centrum Symulacji Sercowo-Naczyniowej
W programie uczestniczą również nauczyciele klas o profilu biologiczno-chemicznym oraz medycznym. Z myślą o nich dr hab. Sławomir Wójcik z Zakładu Anatomii i Neurobiologii, kierownik Działu Rekrutacji GUMed przygotował zajęcia warsztatowe w pracowniach anatomicznych, podczas których zaproponował zarówno pracę z klasycznymi preparatami, jak i pokazał nowe możliwości, jakie daje interaktywny stół anatomiczny wykorzystywany w trakcie zajęć ze studentami. Kolejnego dnia warsztaty dla nauczycieli przeprowadziła Oktawia Gorzeńska, ekspertka w zakresie innowacji w edukacji. Wspólnie z nauczycielami pracowała nad rozwiązaniami, które pomagają budować angażujący uczniów warsztat pracy.
Pomysłodawczynią i koordynatorką programów edukacyjnych realizowanych w ramach projektu Nauka to ludzie jest dr n. społ. Agnieszka Anielska z Sekcji Promocji GUMed.
Wykład prof. Bartosza Karaszewskiego zatytułowany Lekarz – klinicysta i naukowiec, analityk i humanista?, który zarejestrowano podczas poprzedniego spotkania z nauczycielami, można obejrzeć na stronie projektu.
fot. Paweł Paszko