StartUczelniaAktualnościRok akademicki 2020/2021Latem więcej pacjentów z ur...

Latem więcej pacjentów z urazami

23.07.2021

O najczęstszych urazach, z jakimi podczas letnich wakacji pacjenci trafiają na szpitalne oddziały ratunkowe rozmawiali dr hab. Mariusz Siemiński, kierownik Katedry i Kliniki Medycyny Ratunkowej GUMed, ordynator Klinicznego Oddziału Ratunkowego w UCK oraz dr Tomasz Łopaciński, lekarz Klinicznego Oddziału Ratunkowego, wojewódzki konsultant w dziedzinie medycyny ratunkowej. Spotkanie zorganizowano w ramach lipcowej audycji z cyklu Bądź zdrów bez kolejki, który wspólnie realizuje Gdański Uniwersytet Medyczny, Radio Gdańsk i Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku.


P.Sudara_-_Audycja_Radiowa__dr_Łopaciński_i_dr_Siemiński_-_008.jpg


Oddziały ratunkowe są miejscem, w którym udzielamy pomocy pacjentom w tzw. nagłym zagrożeniu zdrowotnym – wyjaśnia dr hab. Mariusz Siemiński, kierownik Katedry i Kliniki Medycyny Ratunkowej GUMed, ordynator Klinicznego Oddziału Ratunkowego w UCK. – Często oddział ratunkowy jest traktowany jako rozwiązanie bolączek systemu ochrony zdrowia. W praktyce na każdym dyżurze przyjmujemy grupę pacjentów, którzy uważają, że nie mogą się dostać np. do poradni wysokospecjalistycznej albo sygnalizują objawy trwające od wielu tygodni, nawet miesięcy i nie zgłaszają się z tym do lekarza rodzinnego, tylko szukają pomocy przez oddział ratunkowy.

Eksperci GUMed tłumaczyli m.in. jak należy się zachować, kiedy jest się świadkiem wypadku drogowego.

Osobę ranną wyciągamy z samochodu tylko w dwóch przypadkach. Kiedy nie daje oznak życia, należy rozpocząć masaż serca i sztuczne oddychanie oraz w sytuacji, gdy życie poszkodowanego jest zagrożone, bo samochód zaczyna się palić, istnieje ryzyko, że ktoś na niego najedzie albo spadnie w przepaść – mówił dr Tomasz Łopaciński. – W każdej inne sytuacji stabilizujemy stan chorego w samochodzie i pozostajemy przy nim do przyjazdu pogotowia.

Rozmowa dotyczyła także organizacji pracy oddziału ratunkowego, w tym pracy asystentów lekarzy.

Dzięki nim udało się odciążyć lekarzy m.in w wypełnianiu dokumentacji, organizowaniu transportu dla pacjentów i wielu innych czynności, których nie musi wykonywać osoba z wykształceniem medycznym – wyjaśniał dr hab. M. Siemiński.

Cała rozmowa dostępna jest na stronie Radia Gdańsk.

Bądź zdrów bez kolejki to autorski projekt organizowany od 2017 r. przez Radio Gdańsk, Gdański Uniwersytet Medyczny i Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku. Jego celem jest poprawa wiedzy na temat zdrowia wśród mieszkańców Pomorza. W okresie przed pandemią słuchacze Radia Gdańsk oraz pacjenci szpitala klinicznego mogli brać udział w audycji i spotykać się “na żywo” z najlepszymi na Pomorzu lekarzami, którzy udzielali porad “bez kolejki” oraz wyjaśniali problemy zdrowotne. Obecnie programy realizowane są bez udziału publiczności. Projekt koordynują dziennikarka radiowa Joanna Matuszewska, rzecznik prasowa GUMed dr Joanna Śliwińska i Sylwia Mierzewska z Zespołu Promocji i PR UCK.

Fot. Paweł Sudara/GUMed