Rektorzy i przedstawiciele biznesu o współpracy na rzecz rozwoju regionu

11.06.2021

Skuteczna i długofalowa budowa współpracy na linii nauka-biznes oraz rola gdańskich uczelni w rozwoju lokalnego biznesu i otoczenia społeczno-gospodarczego to główne tematy poruszone podczas webinarium pt. Współpraca pomorskich uczelni na rzecz rozwoju innowacyjności, które odbyło się 9 czerwca 2021 r. na Politechnice Gdańskiej. W pierwszej części spotkania wzięli udział przedstawiciele trzech czołowych uczelni regionu: prof. Michał Markuszewski, prorektor ds. nauki Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, prof. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdańskiej i prof. Piotr Stepnowski, rektor Uniwersytetu Gdańskiego. Webinarium prowadził Piotr Markowski reprezentujący politechniczną spółkę celową Excento.


Na zdjęciu od lewej: prof. Michał Markuszewski, prorektor ds. nauki Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, prof. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdańskiej, prof. Piotr Stepnowski, rektor Uniwersytetu Gdańskiego (na telebimie) oraz Piotr Markowski, reprezentujący politechniczną spółkę celową Excento. Fot.: Paulina Gomułka-Wójtowicz/Politechnika Gdańska

Na zdjęciu od lewej: prof. Michał Markuszewski, prorektor ds. nauki Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, prof. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdańskiej, prof. Piotr Stepnowski, rektor Uniwersytetu Gdańskiego (na telebimie) oraz Piotr Markowski, reprezentujący politechniczną spółkę celową Excento. Fot.: Paulina Gomułka-Wójtowicz/Politechnika Gdańska


Goście rozmawiali o zmieniającej się roli uczelni wyższych, głównych celach i wyzwaniach, a także o budowaniu coraz ściślejszej współpracy pomiędzy nauką i biznesem.

Prof. Michał Markuszewski mówiąc o współdziałaniu GUMed z otoczeniem społeczno-gospodarczym w zakresie potrzeb dydaktycznych i kształcenia kadr, zaprezentował przykład stworzenia studiów dualnych na Wydziale Farmaceutycznym pod nazwą Przemysł farmaceutyczny i kosmetyczny. Są to studia realizowane wspólnie z firmami Polpharma SA oraz Oceanic, które kształcą na poziomie magisterskim młodych specjalistów do pracy w obu tych gałęziach przemysłu.

Podstawowymi elementami naszej działalności są szkolenie kadr oraz praca naukowa. Trzecim elementem o rosnącym znaczeniu jest działanie na rzecz otoczenia społeczno-gospodarczego i budowy firm konkurencyjnych i tak chcemy kierunkować nasze działania – mówił prof. Krzysztof Wilde.

W ostatnich latach mamy do czynienia ze zmianą roli uczelni w relacji do otoczenia: z pozycji obserwatora, biernego uczestnika do pozycji kreatora zmian. Wynika to, moim zdaniem z przyjętego przez trójmiejskie uczelnie modelu uczelni otwartych. Otwartych na zmiany, otwartych na innowacje, otwartych na otoczenie. Proces dążenia do otwartości spowodował nawiązywanie coraz ściślejszych relacji zarówno z biznesem, jak i jednostkami sektora publicznego, w tym samorządami – wyjaśniał prof. Piotr Stepnowski. – Efektem tych działań jest szersze rozumienie przez otoczenie uczelni specyficznych procesów będących efektem działalności naukowo-badawczej, ale także uwzględnianie potrzeb otoczenia w obszarze nauki i dydaktyki. Uczelnie czerpiąc z bogactwa otoczenia oraz prowadząc działalność naukowo-badawczą stają się kreatorami innowacji. Jest to wyraźnie widoczne podczas np. uczestnictwa konsorcjów złożonych z przedsiębiorstw i uczelni w różnych programach, jak np. “Bon na innowacje”, gdzie rolą uczelni jest prowadzenie działalności badawczej, której efekty są wdrażane w przedsiębiorstwach.

Damian Mucha, wiceprezes zarządu i dyrektor Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza dzielił się spostrzeżeniami na temat tego, jak obecnie wygląda współpraca przedsiębiorców z jednostkami naukowymi i jakie są ich oczekiwania.

Najważniejszym wyzwaniem i potrzebą przedsiębiorców są odpowiednio wykształcone kadry, które mogą zasilić zasoby przedsiębiorstw i będą motorem napędowym rozwoju w obszarach kluczowych dla regionu, jak cyfryzacja, produktywność czy ochrona zdrowa – podkreślał dyrektor.

Współpraca między gdańskimi uczelniami to również ich federalizacja i podejmowanie coraz większej ilości wspólnych działań w zakresie nauki czy dydaktyki. Rektorzy podkreślali, jak duże znaczenie w tym zakresie ma utworzony w grudniu 2020 roku Związek Uczelni im. Daniela Fahrenheita.

Jesteśmy w kapitalnym momencie rozwoju akademickości Gdańska – podkreślał prof. Michał Markuszewski. – Po wielu latach udało się doprowadzić do powstania formalnego związku, który ma pomóc identyfikować te obszary nauki, w których możemy uzyskać największą synergię współpracy, ale także jeszcze lepiej wykorzystać istniejącą już infrastrukturę poszczególnych jednostek. Łączenie się daje też możliwość lepszego konkurowania w procesie rekrutacji studentów oraz na rynku, jakim jest nauka. W pojedynkę każdej uczelni byłoby dużo trudniej być konkurencyjną.

Do tego dochodzi również element rozpoznawalności na arenie międzynarodowej i krajowej – mówił prof. Krzysztof Wilde. – Gdy pokazujemy się razem, zachowując jednocześnie pełną autonomię, to jesteśmy inaczej postrzegani, wchodzimy do innej ligi w konkurowaniu w międzynarodowym środowisku naukowym. Dzięki naszej interdyscyplinarności możemy też inaczej współpracować z biznesem, dając gotowe rozwiązania i synchronizując swoją ofertę dla środowiska społeczno-gospodarczego.

W podsumowaniu pierwszej części webinaru zaprezentowane zostały przykłady udanej komercjalizacji i wdrożenia na rynek technologii lub wynalazków opracowanych na trzech uczelniach. Zaprezentowana została działalność uczelnianych spółek typu spin-off.

Kolejna część spotkania dotyczyła realizacji mikrograntów w programie Mikrogranty B+R dla przedsiębiorstw. Łączna wartość grantów dla przedsiębiorców wynosi 15 mln zł, a w każdym pojedynczym przypadku można uzyskać bezzwrotne wsparcie na zakup usług badawczo-rozwojowych w projektach o wartości do 200 tys. zł. O genezie programu opowiadał Mariusz Machajewski, prezes politechnicznej spółki celowej Excento.

Program jest finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w obszarze komercjalizacji wiedzy i wspierania przedsiębiorców w ich działalności badawczo-rozwojowej. Struktura programu jest efektem dyskusji dotyczącej sposobu wspierania innowacji przedsiębiorstw. Wynikała ona z dialogu pomiędzy pracownikami Urzędu Marszałkowskiego a środowiskiem naukowym i przedstawicielami przedsiębiorców, którego celem było stworzenie efektywnego programu, uwzględniającego doświadczenia płynące z realizacji innych, o podobnym charakterze. Zakładamy, że w ramach programu zostanie zrealizowanych około stu projektów badawczych – mówił prezes.

Uczestnicy webinarium mogli też dowiedzieć się jak od praktycznej strony wziąć udział w programie, w jakich obszarach naukowych można starać się o granty, a także jak wygląda cały proces realizacji projektu by skutecznie wprowadzać innowacje. Jego koordynator, prowadzący spotkanie Piotr Markowski, rozmawiał także z prezesami spółek celowych: dr. Krzysztofem Chlebusem z Centrum Innowacji Medycznych GUMed oraz z prof. Wojciechem Bizonem z Univentum Labs (UG) – partnerami programu, którzy podzielili się wiedzą o tym, jak w praktyce wygląda funkcjonowanie spółek celowych w uczelniach.

Spotkanie zakończyła rozmowa z Karoliną Lipińską, zastępcą dyrektora ds. rozwoju przedsiębiorczości i innowacji w Departamencie Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Tworzenie dobrego klimatu wokół współpracy nauki i biznesu, a także promowanie postaw innowacyjnych, jest dla nas priorytetem. Korzystnie z takich programów jak „Mikrogranty B+R” to ogromna szansa dla naukowców i przedsiębiorców, którzy są gotowi na innowacje w swoich firmach – wyjaśniała dyrektor.

materiał PG