StartUczelniaAktualnościRok akademicki 2020/2021„You are welcome” - konfere...

„You are welcome” - konferencja o umiędzynarodowieniu

24.03.2021


tło_konfa2.png


Ponad 300 osób z prawie 100 instytucji polskiego szkolnictwa wyższego uczestniczyło w zorganizowanej online konferencji podsumowującej projekt Welcome Center – Kwadrans akademicki realizowany w Dziale ds. Umiędzynarodowienia Uczelni (DUU) Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Moderatorami byli: Ewa Kiszka, kierownik DUU i Dawid Spychała, koordynator Projektu, zastępca kierownika DUU.

Celem konferencji było podzielenie się dobrymi praktykami z zakresu „umiędzynarodowienia w domu”, w tym podnoszenia kompetencji kulturowych, językowych i personalnych oraz tworzenia i zakresu działania tzw. Welcome Pointów na przykładach kilku polskich i zagranicznych uczelni.

Słowo wstępne wygłosiła dr Grażyna Żebrowska, dyrektor Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej oraz prof. Jacek Bigda, prorektor ds. rozwoju i organizacji kształcenia GUMed.

W spotkaniu udział wzięli nie tylko przedstawiciele najlepszych polskich uczelni, ale również polscy i zagraniczni trenerzy. O ważności podnoszenia kompetencji w zakresie wrażliwości kulturowej opowiedzieli uczestnikom: prof. Ken Cushner z Kent State University oraz dr hab. Natasza Kosakowska-Berezecka i dr Magdalena Żadkowska z Uniwersytetu Gdańskiego. Na temat wielopoziomowych kompetencji językowych mówiła Magdalena Warzocha ze Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych GUMed.

Wśród przedstawicieli uczelni, które podzieliły się swoimi dobrymi praktykami w zakresie tworzenia i funkcjonowania Welcome Pointów znaleźli się: Katarzyna Basisty z Uniwersytetu Warszawskiego, dr inż. Izabela Zawiska, Marta Ćwir-Biborska i Maria Stós z Uniwersytetu Jagiellońskiego, dr Tomasz Maliszewki i Urszula Roszkowska z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, Marcin Witkowski z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Anna Rogalska z Politechniki Wrocławskiej oraz Marzena Kołtoniak i Karolina Derda z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Problemem, z którym boryka się wiele polskich uczelni, jest brak strategii oraz przygotowania/dostosowania się do potrzeb zagranicznej części społeczności akademickiej oraz szybkiego reagowania na pojawiające się problemy. W celu identyfikacji tych problemów w 2017 r. w pomorskich uczelniach we współpracy z Urzędem Marszałkowskim województwa pomorskiego w ramach projektu Study in Pomorskie przeprowadzono badanie dotyczące problemów i potrzeb studentów zagranicznych studiujących na Pomorzu. Ich wynikiem był raport Potencjał województwa pomorskiego w zakresie przyciągania studentów spoza regionu. Efektem końcowym było wskazanie szeregu rekomendacji wzmacniających kompetencje pomorskich uczelni do tworzenia satysfakcjonujących warunków do studiowania oraz życia w regionie. Raport wyłonił kilka bazowych problemów. Studenci wskazywali na brak możliwości oraz miejsca do spędzania czasu pomiędzy zajęciami na terenie uczelni, trudności w opanowaniu kwestii formalnych i biurokratycznych m.in. w związku z uzyskaniem pozwolenia na pobyt w Polsce. Podkreślali także niski poziom życzliwości ze strony administracji uczelni oraz na niewystarczającą skuteczność działań. Zaznaczali, że czują się jak „obywatele drugiej kategorii”, napotykają na bariery językowe i problemy z komunikacją.