22.03.2021
Władze Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego z uzasadnionym niepokojem odnoszą się do słów padających podczas spotkania odbywającego się w Collegium Medicum UMK w Toruniu, w którym uczestniczył prof. Janusz Moryś. Wygłoszone wówczas poglądy dotyczące kształcenia na kierunku lekarskim w czasie pandemii SARS-CoV-2 nie tylko wśród opinii publicznej, ale i członków naszej społeczności mogły wzbudzić wątpliwości co do obiektywności procesu weryfikacji efektów uczenia osiąganych przez studentów.
Rozumiemy i podzielamy emocje studentów powstałe po wysłuchaniu nagrań. Z ogromnym zdziwieniem przyjęliśmy słowa, jakie padły w czasie rozmowy. W naszej opinii budzą one poważne wątpliwości co do zgodności ze standardami etycznymi pracowników GUMed. Wypowiedziane słowa głęboko poruszyły nas, jak i wielu pracowników Uczelni. Nasz niepokój budzą również nowe informacje przedstawione w mediach. Z pełną odpowiedzialnością pragniemy oświadczyć, że każdy z opisanych przypadków zostanie poddany wnikliwej analizie, zarówno w zakresie opisywanych faktów, jak i relacji pomiędzy przedstawicielami kadry akademickiej a studentami. Zapewniamy, że podjęliśmy szereg kroków zmierzających do transparentnego przeanalizowania i wyjaśnienia przedstawionych wydarzeń.
Podjęte działania wyjaśniające
Na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Rektor polecił Rzecznikowi dyscyplinarnemu dla nauczycieli akademickich Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego rozpoczęcie prowadzenia sprawy w celu ustalenia czy zachowanie prof. Janusza Morysia stanowi przewinienie dyscyplinarne, tj. czyn uchybiający obowiązkom nauczyciela akademickiego lub godności zawodu nauczyciela akademickiego.
Profesor Janusz Moryś złożył 5 marca br. rezygnację z pełnienia funkcji kierownika przedmiotu Anatomia z elementami neurobiologii do czasu rozstrzygnięcia postępowania dyscyplinarnego. Rektor prof. Marcin Gruchała powołał na pełniącego obowiązki kierownika przedmiotu dr. hab. Adama Kosińskiego, kierownika Zakładu Anatomii Klinicznej.
Niezależnie od postępowania dyscyplinarnego Rektor GUMed powołał również komisję ds. analizy sposobu weryfikacji uzyskiwania efektów uczenia się w ramach przedmiotu Anatomia z elementami neurobiologii. Do jej zadań należy wnikliwe zbadanie sposobu oceny efektów uczenia się osiąganych przez studentów polsko- i anglojęzycznych. W skład Komisji wchodzą zarówno nauczyciele akademiccy, jak i przedstawiciele studentów, w tym również English Division. Przewodniczącą Komisji jest prof. Renata J. Ochocka, w przeszłości członek Polskiej Komisji Akredytacyjnej, pracownik Wydziału Farmaceutycznego, osoba niezwiązana z jednostką zaangażowaną w nauczanie przedmiotu.
Stosowne wyjaśnienia przedłożono Ministrowi Edukacji i Nauki, jak również Ministrowi Zdrowia. Władze GUMed pozostają w bezpośrednim kontakcie z konsulatami i ambasadami akredytowanymi w Polsce, jak również rekruterami zagranicznymi, wpierającymi od lat nasze starania o przyjęcie jak najlepszych studentów zagranicznych. Celem wyjaśnienia zaistniałej sytuacji i przedstawienia podjętych działań spotkaliśmy się 16 marca br. z Ambasadorem Królestwa Norwegii w Polsce. W rozmowach oprócz Władz Uczelni uczestniczył także opiekun studentów I r. ED dr Narcyz Knap.
Zainicjowaliśmy spotkania i szeroką współpracę ze studentami w wyjaśnieniu sprawy
Głos studentów zawsze był i jest dla nas ważny. Uczelniany Samorząd Studencki (USS) wyraził swoje stanowisko, zaproponował rozwiązania, jak również zadeklarował otwartość i chęć współpracy. Stanowisko USS Rektor GUMed przyjął z pełnym zrozumieniem i zadeklarował wyjaśnienie zaistniałej sytuacji zgodnie z procedurami, jakim podlegają nauczyciele akademicy. Kolejne spotkanie z Samorządem i szerokim gronem studentów odbyliśmy 18 marca br. Odbędą się również rozmowy reprezentantów studentów I rocznika z kadrą i władzami dziekańskimi służące wypracowaniu bieżących rozwiązań poprawiających sposób prowadzenia i zaliczania przedmiotu Anatomia.
Wszystkie powyższe działania podejmujemy, aby w atmosferze partnerskiej współpracy i otwartego dialogu wypracować możliwie najlepsze rozwiązania, służące całej społeczności naszego Uniwersytetu.
Jakość kształcenia i weryfikacja poziomu wiedzy
Odpowiedzialnością Uczelni jest zweryfikowanie, czy student wykazuje odpowiednie kompetencje, które pozwolą mu odpowiedzialnie i profesjonalnie wykonywać swój zawód. Bardzo ważne jest, by proces weryfikacji efektów uczenia był przeprowadzany obiektywnie i uczciwie.
Odnosząc się do meritum nagrań oraz pojawiających się komentarzy, pragniemy wskazać, że nieprawdą jest stwierdzenie dotyczące istnienia funduszu Morysia. Kategorycznie zaprzeczamy również istnieniu systemu, który służyłby określaniu założonego przez Uczelnię odsetka niezdanych egzaminów przez studentów. Obciążenia studentów kosztami z tytułu powtarzania roku reguluje Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (art. 79 i 80), która obowiązuje wszystkie uczelnie wyższe w Polsce. Pozyskane w ten sposób środki służą pokryciu kosztów związanych z przeprowadzeniem powtarzanych zajęć. Warty podkreślenia jest również fakt, że wspomniane opłaty stanowią aktualnie ok. 1% całości przychodów GUMed.
Każdy z nas podziela troskę o jakość kształcenia i system weryfikowania wiedzy nabywanej przez studentów, również w warunkach nauczania zdalnego. Z tego bez wątpienia przykrego i trudnego zdarzenia chcemy wyciągnąć właściwe wnioski i wprowadzić zmiany na lepsze w naszej Uczelni. Liczymy na dalszą współpracę oraz pogłębioną refleksję na temat uczynienia GUMed miejscem lepszym i przyjaznym każdemu członkowi naszej społeczności akademickiej.
Rektor i Prorektorzy Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego