4.01.2021
Decyzją Komisji Europejskiej z dnia 22 grudnia 2020 r. Gdański Uniwersytet Medyczny otrzymał Kartę Erasmusa dla szkolnictwa wyższego 2021-2027 (ECHE – Erasmus Charter for Higher Education 2021-2027). Dokument ten określa zakres jakości działań, jakie dana instytucja szkolnictwa wyższego powinna przeprowadzić w ramach programu Erasmus+. Każdy podmiot z państw biorących udział w programie, pragnący uczestniczyć w projektach z zakresu mobilności edukacyjnej osób lub polegających na współpracy na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk musi posiadać wspomnianą Kartę. Polskie uczelnie złożyły w sumie 265 wniosków – 32 w procedurze „pełnej” oraz 233 w procedurze „uproszczonej”. Akceptację uzyskało 261 aplikacji, w tym nasza, która otrzymała 100/100 punktów.
Przyznanie Karty na kolejne 7 lat jest wynikiem starań Działu ds. Umiędzynarodowienia Uczelni. Sukces ten umożliwi kontynuowanie udziału GUMed w programie Erasmus+, a tym samym osiąganie takich celów jak utrzymanie poziomu umiędzynarodowienia, rozwój programów mobilnościowych oferowanych studentom i pracownikom Uczelni oraz zapewnienie bardziej wydajnych cyfrowych narzędzi zarządzania mobilnością. Istotna jest także intensyfikacja działań jednostki obsługującej studentów i pracowników zagranicznych (Welcome Point) i zwiększanie formy mobilności mieszanej w ramach oferowanych programów.
Ekspert oceniający aplikację naszej Uczelni docenił wspieranie doskonalenia umiejętności i kompetencji międzykulturowych pracowników GUMed, prowadzenie działań mających na celu podniesienie poziomu umiędzynarodowienia poprzez mobilność społeczności akademickiej, a ponadto angażowanie byłych uczestników programu Erasmus jako ambasadorów.
Uznanie zyskały także stosowane w GUMed procedury automatycznego przyznawania punktów uzyskanych za efekty kształcenia osiągnięte podczas okresu mobilności za granicą/mobilności mieszanej, prawidłowe stosowanie porozumień o programie zajęć (w tym również online) oraz zawarcie w nich odpowiednich informacji na temat efektów uczenia się, nakładu pracy i ocen. Specjalista weryfikujący wniosek dodatkowo zwrócił uwagę na jasną ścieżkę odwoływania się w przypadku, gdy nie zostanie osiągnięte pełne automatyczne uznanie. Docenił także dostarczanie pełnych informacji o systemie ocen w porozumieniach międzyinstytucjonalnych oraz przejrzystość katalogu kursów (ECTS). Kolejnym atutem GUMed okazał się jakościowy poziom programu, jego wewnętrzna struktura zarządzania i zasoby ludzkie zaangażowane w realizację zaplanowanych działań, zapewnioną przez trwałe struktury współpracy i komunikacji. Nowe cele stojące przed Uczelnią to wzrost poziomu umiędzynarodowienia do nowego progu procentowego, zwiększenie mobilności studentów i pracowników, doskonalenie praktyk dotyczących uznawania efektów uczenia się i zapewnienia pełnej przejrzystości procedur.