11.10.2018
Dr hab. Agnieszka Zimmermann, kierownik Zakładu Prawa Medycznego i Farmaceutycznego GUMed była gościem Kuby Strzyczkowskiego w programie “Za, a nawet przeciw” w Programie Trzecim Polskiego Radia. W rozmowie wskazywała na brak skutecznego nadzoru nad rynkiem suplementów, na wadliwość sposobu ich notyfikacji, a także na brak uregulowań prawnych reklamy suplementów diety, zwłaszcza zasad reklamy skierowanej do dzieci. Reklama ta nie podlega, odmiennie niż reklama leków, żadnym restrykcjom. Rozmówczyni postulowała wprowadzenie narzędzi ochrony prawnej dzieci, zwłaszcza poprzez stworzenie zakazu kierowania reklam suplementów do najbardziej wrażliwych na manipulację odbiorców czyli do dzieci.
Dr hab. Agnieszka Zimmermann prowadzi badania społeczne z zakresu funkcjonowania prawa farmaceutycznego w praktyce. W badania te angażują się studenci ze Studenckiego Koła Naukowego Prawa Farmaceutycznego. W tym roku przeprowadzono badanie „Prawne i etyczne aspekty reklamy produktów stosowanych w populacji pediatrycznej”, które było koordynowane przez studenta farmacji GUMed – Łukasza Golsztajna, przewodniczącego SKN. Uzyskane wyniki wykazały, że istnieje silna korelacja pomiędzy czasem spędzanym przez dzieci na oglądaniu telewizji (a co za tym idzie na oglądaniu reklam), a wywieraniem przez nie nacisku na rodziców podczas wizyt w aptece w celu nabycia produktu. Świadczy to o niskim poziomie ochrony prawnej dzieci, które nie powinny być adresatami reklam produktów mających znaczenie dla ich zdrowia. Uzyskane wyniki stały się inspiracją do stworzenia pisma skierowanego do Rzecznika Praw Dziecka sugerującego zainicjowanie stosownych działań w celu zmiany niekorzystnej sytuacji prawnej dzieci. Rzecznik, powołując się na wyniki badań wykonanych w GUMed, zwrócił się do Ministra Zdrowia o wyrażenie stanowiska w kwestii reklam suplementów diety dedykowanych populacji pediatrycznej (pismo w załączeniu).
Nagranie dostępne jest na polskieradio.pl.