KRAUM popiera postulaty Porozumienia Rezydentów OZZL

KRAUM popiera postulaty Porozumienia Rezydentów OZZL

13.10.2017

Rektorzy uczelni medycznych zrzeszeni w Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych uchwałą z 11 października 2017 r. poparli postulat Porozumienia Rezydentów Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy dotyczący zwiększenia nakładów na ochronę zdrowia do poziomu europejskiego.

– Wszyscy mamy świadomość tego, że obecne finansowanie ochrony zdrowia nie jest wystarczające – mówi prof. Marcin Gruchała, rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. – Formalne zagwarantowanie społeczeństwu reformy systemu ochrony zdrowia przez organy rządzące zapewniłoby nie tylko poprawę warunków pracy i płacy, ale również kształcenia w zawodach medycznych.

Jak napisano w Uchwale, żądania Porozumienia Rezydentów OZZL stanowią odzwierciedlenie stanowiska KRAUM dotyczącego konieczności wzrostu środków na kształcenie lekarzy, będących nieodzownym elementem systemu ochrony zdrowia. Kształcenie przed- i podyplomowe kadr medycznych wymaga dofinansowania, bowiem pamiętać należy, że przyszłych lekarzy uczą także lekarze, którzy oprócz świadczenia usług zdrowotnych prowadzą działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą. Konieczność udzielania świadczeń przez lekarzy w kilku podmiotach leczniczych, przekraczanie dobowej liczby godzin pracy to sytuacja, która jest wynikiem wieloletniego niedofinansowania systemu zdrowia i kształcenia. Konsekwencją jest emigracja zarobkowa personelu lekarskiego i powstające niedobory kadrowe.

Zdaniem rektorów polskich uczelni medycznych „podejmowane przez resort zdrowia działania, mające na celu zreformowanie ww. obszarów są nieskuteczne, gdyż nie niosą za sobą wzrostu nakładów. Przyznawanie uprawnień do kształcenia na kierunku lekarskim uczelniom niemedycznym i zwiększanie limitów przyjęć także nie przyczyni się do poprawy, gdyż nie towarzyszy im wzrost środków przekazywanych uczelniom i podmiotom leczniczym. KRAUM wielokrotnie postulował o podwyższenie wskaźnika kosztochłonności kształcenia w obszarze nauk medycznych i odrębne finansowanie szpitali klinicznych, które są podstawowym ogniwem w procesie nauczania kadry medycznej. Na uczelniach ciąży obowiązek zapewnienia odpowiedniej bazy klinicznej, pozwalającej na pełną realizację standardów nauczania, co przy aktualnym stanie finansowania nie jest możliwe. Wprowadzenie praktycznego nauczania klinicznego na ostatnim roku studiów na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym we wnioskowanych przez resort zdrowia nisko liczebnych grupach także będzie niewykonalne przy utrzymaniu dotacji na dotychczasowym poziomie. Istniejący stan rzeczy wpływa na bezpieczeństwo opieki zdrowotnej oraz na jakość kształcenia. Ministerstwo Zdrowia winno podjąć skuteczne działania w celu poprawy sytuacji, będącej przedmiotem trwającego protestu”.