25.04.2017
Druga edycja spotkania RBioMesS (R and Bio-informatics/Medical Statistics) zorganizowana po raz pierwszy w murach uczelni medycznej odbyła się 20 kwietnia 2017 r. na Wydziale Farmaceutycznym z OML. Inicjatorami spotkania była Trójmiejska Grupa Entuzjastów R oraz Koło Naukowe BIO-MED Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii UG i GUMed. Patronat nad wydarzeniem objął prof. Michał Markuszewski, dziekan Wydziału Farmaceutycznego z OML GUMed. Podczas spotkania uczestnicy mieli okazję wysłuchać 4 prelekcji:
Po zakończonych prelekcjach, zainteresowani programem R mogli wziąć udział w bezpłatnych warsztatach prowadzonych przez mgr Annę Rybińską – „Wprowadzenie do języka R – analiza oraz wizualizacja danych”. Spotkaniu RBioMesS przewodniczył prof. Roman Kaliszan z ramienia prof. Michała Markuszewskiego, który ze względu na odbiór nominacji profesorskiej z rąk Prezydenta RP nie mógł uczestniczyć w wydarzeniu. Wzięło w nim udział około 80 osób, głównie studentów kierunków przyrodniczych i matematycznych, doktorantów oraz pracowników naukowych GUMed i UG, którzy na co dzień zajmują się analizą danych.
Tematyka wykładów była bardzo różnorodna, jednak wykładowcy potrafili w sposób zrozumiały i ciekawy dla słuchacza opowiedzieć o tym, czym się zajmują. Prelegenci zachęcali zainteresowanych do zgłębiania zagadnień dotyczących bayesowskich modeli hierarchicznych, procesów stochastycznych, dynamiki molekularnej czy narzędzi do analizy danych pochodzących z sekwencjonowania NGS.
Celem spotkania było uświadomienie osobom, które kształcą się na kierunkach przyrodniczych, że zbieranie jakichkolwiek danych biologicznych jest nierozerwalnie związane z umiejętnością ich późniejszej analizy bądź współpracą z osobami, które się w tym kierunku kształcą. Frekwencja osób uczestniczących w spotkaniu RBioMesS świadczy o dużej potrzebie integracji środowiska akademickiego pracującego z różnymi rodzajami danych oraz potrzebie współpracy specjalistów z dziedziny nauk o życiu z matematykami. Organizatorzy przewidują kolejną edycję spotkania w kolejnym roku akademickim.