Dofinansowanie projektu Centrum Symulacji Medycznej

Dofinansowanie projektu Centrum Symulacji Medycznej

7.03.2016

Prof. Janusz Moryś, rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego podpisał 7 marca br. w Warszawie umowę o dofinansowanie projektu “Poprawa jakości kształcenia studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego poprzez rozwój infrastruktury dydaktycznej i wsparcie procesu nauczania o metody symulacji medycznej”. Ze strony Ministerstwa Zdrowia podpis złożył Michał Kępowicz, dyrektor Departamentu Funduszy Europejskich w MZ.

Głównym celem Projektu jest utworzenie Centrum Symulacji Medycznej. Dzięki jego realizacji nastąpi znacząca poprawa efektów kształcenia na Wydziale Lekarskim i kierunkach: pielęgniarstwie i położnictwie. Możliwe będzie doskonalenie podstawowych umiejętności klinicznych, prowadzenie zajęć w oparciu o symulatory wysokiej wierności, możliwość wszechstronnej analizy popełnionych błędów na podstawie zarchiwizowanych materiałów audiowizualnych. Projekt umożliwi kształtowanie zrozumienia studentów dla interdyscyplinarnego rozwiązywania problemów klinicznych. Zagadnienie to jest szczególnie istotne wobec postępujących zmian demograficznych i następczego współwystępowania chorób i dysfunkcji w populacji geriatrycznej.

Studenci zyskają możliwość nabycia umiejętności technicznej związanych z nauką z udziałem pacjentów standaryzowanych, np. zbieranie wywiadu, badanie fizykalne, komunikacja z pacjentem i jego rodziną.

Unikalne wyposażenie w symulatory będzie podstawą do wprowadzenia interdyscyplinarnych zajęć dydaktycznych z możliwością obserwacji konsekwencji podjętych decyzji klinicznych i wielowątkowej dyskusji. Zarówno tworzenie scenariuszy symulacyjnych przez studentów przy pomocy licencyjnego oprogramowania, jak i zadania realizowane przy pomocy pozwolą na uzyskanie wysokiego stopnia przygotowania studentów do zajęć w CSM. Możliwość ćwiczenia zaawansowanych scenariuszy na etapie przedklinicznym sprawi, że studenci będą lepiej przygotowani do zajęć klinicznych, co wpłynąć może na zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa pacjentów.

Plan działań dydaktycznych zakłada realizację zadań edukacyjnych na salach niskiej wierności i później wysokiej wierności tylko wówczas, gdy student wykaże się wiedzą i kompetencjami na poprzednich etapach realizacji programu. Do nauki z symulatorami wysokiej wierności zostanie zakwalifikowany student posiadający odpowiedni zasób umiejętności manualnych i wiedzy teoretycznej.

W ramach Projektu przewidziano również wsparcie dla kadry dydaktycznej GUMed zaangażowanej w realizację zajęć w Centrum Symulacji Medycznej. Jego zakres obejmuje udział w krajowych i zagranicznych kursach z symulacji medycznej dla instruktorów i techników symulacji oraz w warsztatach dotyczących dydaktyki akademickiej.

Projekt został zaplanowany w oparciu o inwestycję budowlaną, którą GUMed zrealizował z wykorzystaniem środków własnych. Ostatnie prace budowlane zostały zakończone w styczniu 2015 roku, a koszt inwestycji wyniósł 6,241 mln złotych.

Projekt zostanie dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020. Budżet Projektu wyniesie 20 653 039,29 zł. Będzie realizowany między marcem 2016 r. a grudniem 2020 r. pod kierownictwem prof. Leszka Bieniaszewskiego, prorektora ds. rozwoju i organizacji kształcenia.

fot. Tomasz Banachowicz
fot. Tomasz Banachowicz
fot. Tomasz Banachowicz
fot. Tomasz Banachowicz
fot. Tomasz Banachowicz
fot. Tomasz Banachowicz
fot. Tomasz Banachowicz
fot. Tomasz Banachowicz