17.07.2015
„Management options for the traumatized young permanent dentition” to tytuł wykładu, który 13 lipca br. wygłosił prof. Angus Cameron z Australii. Spotkanie odbyło się z inicjatywy prof. Katarzyny Emerich, kierownik Katedry i Zakładu Stomatologii Wieku Rozwojowego GUMed w ramach współpracy z Polską Akademią Stomatologii Dziecięcej. Wykład spotkał się z dużym zainteresowaniem słuchaczy – studentów i absolwentów kierunku lekarsko-dentystycznego, stażystów oraz lekarzy specjalizujących się w pedodoncji.
Tematem wykładu Profesora były urazy zębów u pacjentów w wieku rozwojowym, które są jednym z trudniejszych zagadnień współczesnej stomatologii. Stanowią one duże wyzwanie terapeutyczne dla lekarzy dentystów głównie ze względu na mnogość czynników, zarówno ogólnych, jak i miejscowych, od których zależy rokowanie. O ile stomatolodzy nie mają wpływu na część czynników przyczyniających się do wystąpienia powikłań pourazowych, to ich prawidłowe postępowanie diagnostyczne i lecznicze w dużej mierze warunkuje sukces leczenia. Stąd też sporą część swojego wykładu prof. Cameron poświęcił pierwszej pomocy po urazach zębów u młodych pacjentów, która odpowiednio przeprowadzona, determinuje lepszą prognozę.
Obok najnowszych wytycznych dotyczących postępowania w przypadku urazów zębów, profesor Cameron przedstawił przypadki kliniczne, zarówno te zakończone sukcesem, jak i niepowodzeniem, a które posłużyły do uświadomienia słuchaczom jak ważne jest umiejętne określanie priorytetów w leczeniu pourazowych uszkodzeń zębów. Całej prelekcji przyświecała bardzo cenna dla obecnych na sali słuchaczy myśl, aby przed rozpoczęciem leczenia jakiegokolwiek urazu zęba, zawsze mieć na uwadze długoterminowe efekty jakie można uzyskać . „Hero dentistry”, jak trafnie określił to Profesor, nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza kiedy pacjentem jest dziecko.
Profesor Cameron to światowej sławy specjalista pedodonta, kierownik Zakładu Stomatologii Dziecięcej na Uniwersytecie w Sydney oraz kierownik Oddziału Stomatologii Dziecięcej i Ortodoncji w szpitalu w Westmead. Jest redaktorem naczelnym i współautorem podręcznika, wydanego w 8 językach, stanowiącego podstawę kształcenia w zakresie stomatologii dziecięcej dla studentów oraz przyszłych specjalistów w tej dziedzinie. Ponadto jest autorem i współautorem licznych publikacji.