PBL nową jakością i standardem w dydaktyce GUMed

StartUczelniaAktualnościRok akademicki 2014/2015PBL nową jakością i standar...

PBL nową jakością i standardem w dydaktyce GUMed

9.04.2015

Dzięki staraniom Zakładu Prewencji i Dydaktyki GUMed w bieżącym roku akademickim do regularnych zajęć dla studentów na Wydziale Lekarskim wprowadzono metodę PBL (Problem based learning – nauczanie oparte o problem).

W semestrze zimowym wszyscy studenci III roku WL odbyli w ramach kursu z propedeutyki interny ćwiczenia z użyciem metody PBL. W audycie wewnętrznym studenci bardzo dobrze ocenili te zajęcia prosząc o zdecydowanie więcej takich ćwiczeń. W tym roku każdy student miał 6 godzin PBL.

Nauczanie oparte o problem jest obecnie szeroko stosowane w wielu uczelniach medycznych na świecie. Metoda została opracowana i wdrożona przez Mc Master University Medical School w Kanadzie ponad 30 lat temu. Stopniowo zyskiwała coraz większe uznanie. Studenci młodszych lat w 6-8 osobowych grupach bardzo efektywnie i aktywnie uczą się nie tylko medycyny klinicznej, ale także wzajemnej komunikacji i krytycznego myślenia. Zazwyczaj rozwiązywany problem dotyczy spraw, o których studenci jeszcze się nie uczyli, ale dojście do rozwiązania zagadki klinicznej umożliwia wiedza nabyta na latach przedklinicznych.

Zajęcia w tym roku prowadzili dr Hanna Jasiel, dr Marcin Rutkowski, dr Agata Ignaszewska-Wyrzykowska i prof. Tomasz Zdrojewski z Zakładu Prewencji i Dydaktyki oraz dr Anna Szyndler z Zakładu Nadciśnienia Tętniczego i dr Jacek Brożek z Zakładu Fizjopatologii.

Wymienieni nauczyciele akademiccy będą teraz trenerami dla kolejnych asystentów, którzy zechcą nauczyć się prowadzenia zajęć tą metodą.

Kurs i praktyczny pokaz realizacji takich zajęć przez eksperta UJ, który wprowadził tę metodę w Polsce – dr. Michała Nowakowskiego, odbędzie się w dniach 10 i 11 kwietnia br. Na nowy rok akademicki przygotowano specjalne fakultety z PBL w języku polskim i angielskim. Koordynatorami projektu przygotowania i wprowadzenia PBL do nauczania w GUMed są: prof. Tomasz Zdrojewski i dr Hanna Jasiel z Zakładu Prewencji i Dydaktyki.